Wie of wat is Facebook metaverse? | Technisch Weekblad
Nieuws

Wie of wat is Facebook metaverse?

Voor Facebook draait het vanaf nu om de metaverse. Het social media-bedrijf introduceerde de nieuwe virtuele wereld eind oktober tijdens Connect 2021, hun jaarlijkse ontwikkelaarscongres en kondigde en passant aan het moederbedrijf Meta te noemen. Eerder al meldde het dit jaar zeker 10 miljard dollar te steken in Facebook Reality Labs, de metaverse-divisie van het bedrijf, én zei het voor de metaverse de komende vijf jaar 10.000 nieuwe banen in de EU te creëren. Wat is metaverse, en wat heeft Facebook ermee te maken? 

Wat de metaverse is in de visie van Facebook, sorry Meta, liet Mark Zuckerberg, oprichter van het bedrijf, zien in een 2 minuten durend introductiefilmpje (hieronder na 3:31 minuten). Nadat hij daarin met wat handgebaren zijn virtuele kleding had uitgekozen, verscheen zijn avatar in een virtueel ruimtestation om een kaartspel met vrienden te spelen. Zuckerberg keek via en videoverbinding met twee vriendinnen mee naar een kunstwerk op straat, dat vervolgens ook in 3D in zijn virtuele wereld verscheen. Even zo makkelijk veranderde het ruimteschip daarna in een kitscherig bos waar koi karpers niet in het water maar door de lucht zwommen.

‘Je kunt de metaverse zien als een belichaamd internet’, vertelde Zuckerberg eerder al in een interview met techwebsite The Verge, ‘waar je niet alleen inhoud bekijkt, maar ook in zit. Je voelt je aanwezig bij andere mensen alsof je op andere plaatsen bent.’ Onafhankelijk van je browser, AR-bril of telefoon kun je samen dansen of fitnessen. Denk ook aan een virtueel bureau. Kantoorwerk waar je maar wilt, met collega’s die je in je wereld teleporteert. Virtuele schoollessen, shopping of gaming; het kan allemaal.

Dat doen denken aan Second Life, de eens zo populaire virtuele wereld waar mensen hun eigen plek konden inrichten en zelfs gemeenten en bedrijven hun winkel optrokken. Ook gaan de gedachten naar Fortnite. In de enorm populaire third-person shooter gamekunnen gamers zich kleden, betalen met V-Bucks en hield rapper Travis Scott al eens een virtueel concert voor ruim 12 miljoen kijkers.

Het is echter meer dan alleen een afgeschermde virtuele omgeving, stelt Matthew Ball, een bekende Amerikaanse investeerder. Volgens hem moet de metaverse synchroon en live zijn (net als het echte leven), een volledig functionerende economie omvatten, interoperabiliteit van gegevens en digitale voorwerpen kennen en ervaringen en inhoud bieden van een groot aantal partijen; individuen of (commerciële) organisaties.

Stap voor stap gaan we daar naartoe, voorspelt Tim Sweeney, oprichter van Epic Games dat Fortnite op de markt bracht. ‘Ik denk dat er een lineaire evolutie zal zijn. Het zal geen enorme, plotselinge verstoring zijn.’ Maar, voegt hij eraan toe. ‘Elk bedrijf zal er op een bepaald moment zijn.’

De metaverse is dus meer dan alleen een virtuele wereld van Meta. Een ontmoetingsplek voor alles en iedereen. Meta kan dan ook niet de enige kartrekker van de metaverse zijn, zei Zuckerberg in het eerder genoemde interview. ‘De metaverse is een visie die veel bedrijven – de hele industrie – omspant.’

Waarom is het dan Meta dat miljarden dollars investeert en zegt tienduizend banen te creëren? Het is moeilijk dat los te zien van de jarenlange controverse rond het bedrijf. Washington Post noemt het zelfs ‘niet alleen een PR-stunt’, maar ook een ‘politieke strategie, onderdeel van een bredere poging om de reputatie van het bedrijf bij beleidsmakers te rehabiliteren.’

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!