Zesde Seine-brug bij Rouen | Technisch Weekblad
Nieuws

Zesde Seine-brug bij Rouen

Begin deze week zijn de twee stalen hefdelen geplaatst van de nieuwe brug over de Seine bij het Franse Rouen.

De nieuwe Seine-brug – genaamd Vlinderbrug – vormt de verbinding tussen de snelwegen A13 ten zuiden en A150 ten noorden van Rouen. Het is de zesde, meest westelijk en meest stroomafwaarts gelegen brug bij deze stad. Hij gaat pas in 2008 open voor verkeer, als ook de toe- en afritten gereed zijn.

De twee hefdelen zijn 120 m lang, drie rijstroken breed en wegen elk 1400 ton. Ze kunnen tot 55 m omhoog om geven zo cruiseschepen en grote zeilschepen tijdens de jaarlijkse Armada toegang tot de stad. Om de constructie simpel en effectief te houden, is gekozen voor een mechanisme met contragewichten. De hefbrug heeft aan elke kant van de rivier twee betonnen pilaren. Deze ranke betonnen cilinders zijn twee-aan-twee aan de bovenzijde verbonden door een metalen ‘kroon’ in de vorm van een vlinder, waar de brug zijn naam aan ontleent.De kabels waar het brugdek aan hangt lopen via deze kronen. Om de kracht die ontstaat bij het heffen van de brugdelen zoveel mogelijk verticaal op de pilaren terecht te laten komen, is gekozen voor een constructie waarbij het contragewicht van het bovenstroomse dek zich bevindt in de benedenstroomse pilaar, en andersom.

In het consortium achter de brug spelen Nederlandse bedrijven een vooraanstaande rol. Smit Tak plaatste de beide brugdelen en Arcadis was betrokken bij ontwerp en constructie.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!