Opinie&Analyse
Johan Herrenberg

Brave New World

Een nieuw decennium is daar. Welkom! Natuurlijk volgen technologische ontwikkelingen de kalender niet en vloeien jaren ’10-dingen gewoon over in die van de jaren ’20. Maar toch – nieuwe ronde, nieuwe kansen! Ik gebruik deze kreet doelbewust: in dat gokparadijs in de woestijn, Las Vegas, vond onlangs de 54e editie plaats van ’s werelds grootste techbeurs voor consumentenelektronica, de CES.

Nieuwe televisies, processors, laptops, videokaarten, smartphones, monitoren en andere hardware, soms bizar, werden er geïntroduceerd. Hyundai en Uber Elevate toonden een prototype van de vliegende auto, een gelikt ogend ding met acht propellers en drie wielen, meer een rijvaardige helicopter. Er kunnen vier personen in, plus een piloot. Het idee is dat het een aanvulling zal moeten vormen op het bestaande stadsvervoer. Lenovo toonde een opvouwbare computer, afgewerkt in leer. Rechtop, in portretmodus, komt er onderin een toetsenbord in beeld. Curieus is de Lulu Pet, een kattenbak met kunstmatige intelligentie, die de ontlasting van Poes analyseert en rapporteert als er iets mis is. In hetzelfde genre, maar dan voor mensen, is er de zogeheten Rolbot: mocht je je in een papierloos toilet bevinden, maar dat te laat realiseren, dan zoeft hij je te hulp met een rol, dankzij een bluetoothverbinding. Hopelijk bevinden slachtoffer en redder zich op dezelfde verdieping.

En dan is er Ballie, die meteen al vele harten deed smelten. Een schattig groen robotballetje, met één oog en AI. Het promotiefilmpje toont een vrouwelijke single met carrière en hond. Ballie wekt haar. Ze begroet hem met een warme glimlach, als een geliefde of het kind dat ze niet heeft. Na wat noodzakelijke Ballie-geassisteerde fitness gaat ze opgewekt naar haar werk. Maar dan: een ramp! Thuis gooit de hond zijn etensbak om. Ballie komt in actie en alarmeert de stofzuigrobot. De jonge vrouw keert weer blij terug in haar smetteloze lege huis.

Ballie, een ‘life companion’, is de creatie van Samsung. Hetzelfde bedrijf presenteerde ook een 8k-televisie, 99% scherm, 2,3 millimeter rand, alsof je een extra raam in je kamermuur hebt. ‘Een scherm is geen product, het is een manier om naar de wereld te kijken en jezelf in een oogwenk te verbinden met geliefden en vrienden’, zegt Menno van den Berg, president van Samsung Benelux op de website. ‘Via schermen kunnen mensen bijna alles ervaren in de wereld en is zelfs het onbekende binnen handbereik.’ Tijdens de keynote van zijn baas H.S. Kim werd voor dit nieuwe decennium gelijk al een naam gemunt: The Age of Experience, met ‘mensgerichte innovatie’ als leidend thema. Alles voor de verbetering van de levenskwaliteit, in ons lichaam, in ons huis, in onze slimme steden.

Op de CES waren ook opvallend veel apparaten tegen slapeloosheid: continu kunnen ervaren heeft zo zijn schaduwzijden.

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW