Opinie&Analyse
Ellen den Broeder

De ene technologie is de andere niet

Ellen Den Broeder | dinsdag 12 maart 2019
Maintenance

Nieuwe technologieën, zoals distributed ledger-technologie, kunstmatige intelligentie, extended reality en kwantumcomputers, zijn een grote stimulans voor veranderingen. Ze bieden bedrijven ongekende mogelijkheden om complete sectoren opnieuw uit te vinden.

De onderhoudssector kan niet achterblijven bij deze ontwikkeling. Er zijn nog mogelijkheden tot het vergroten van de aandacht voor innovatie binnen de sector. Meer dan de helft van de onderhoudsorganisaties focust zich al op de nieuwe technologieën volgens het NVDO Onderhoudskompas. Maar dat betekent meteen dat minder dan de helft nog een weg te gaan heeft.

Bij de adoptie van innovatieve ideeën binnen de organisatie is het grootste probleem een gebrek aan kennis van het technologisch landschap en de impact van nieuwe technologieën op de onderhoudsorganisatie. Verder is er ook een gebrek aan talentvolle werknemers om de innovaties effectief te implementeren en niet genoeg draagkracht en geloof in de organisatie om te innoveren.

Als het gaat om (nieuwe) technologieën, worden op dit moment vooral Internet of Things en Big Data toegepast. Onderhoudsbedrijven gebruiken deze methodes vooral om op basis van de staat van de asset te achterhalen wanneer onderhoud nodig is (Condition Based Maintenance) en om het benodigde onderhoud van hun assets in de toekomst te voorspellen (Predictive Maintenance). Andere technologieën die nog minder gebruikt worden zijn Augmented/Virtual Reality, 3D-printen en robotica.

Technologie is per sector verschillend. Zo zien we bijvoorbeeld dat in de installatiebranche serviceaanvragen afgehandeld worden door computers met kunstmatige intelligentie. En worden beginnende onderhoudsmedewerkers ondersteund door spraakgestuurde applicaties, waardoor niet voor elke aanvraag ervaren mensen nodig zijn. In de gebouwde omgeving ziet technologie er heel anders uit. Daar is met de komst van Smart Buildings een groeiende behoefte aan ICT-systemen. Het gaat dan om gebouwen die uitgerust zijn met sensoren die via een digitale applicatie data beschikbaar maken aan gebouwbeheerders. Technische medewerkers of externe onderhoudspartijen kunnen zo gemakkelijk inzicht krijgen in de staat van een gebouw. Op deze manier wordt ook preventief onderhoud mogelijk van bijvoorbeeld noodverlichting, luchtfilters en watertemperatuur.

Ik ben blij dat de overheid een innovatiebudget van € 1,5 miljard tot haar beschikking heeft. Daarmee probeert zij innovatie al te bewerkstelligen bij de aanbesteding. Toch ligt de focus bij het aanbesteden vaak op rechtmatigheid en doelmatigheid, en minder op innovatie, omdat het om de besteding van publieke middelen gaat. Innovatieve oplossingen gaan meestal gepaard met grotere risico’s, omdat de effectiviteit van zulke oplossingen nog niet is bewezen. Om de kansen van innovatie te benutten, is het belangrijk dat de risicobereidheid van inkopers vergroot wordt. Zo krijgen innovatieve opdrachtnemers de kans om hun expertise te tonen in projecten voor de overheid.

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW