Opinie&Analyse
Mischa Brendel

DigiDokken

Vanaf volgend jaar zijn het de gebruikers en niet de Rijksoverheid die de kosten gaan betalen voor het inloggen met DigiD. En hetzelfde geldt voor het verzenden van berichten via de Berichtenbox van Mijnoverheid.

De gebruikers zijn hierin lokale en semioverheden, en instellingen als DUO en pensioenfondsen. Met DigiD verzekeren lokale en semioverheden en instituten zich ervan dat een gebruiker ook is wie hij claimt te zijn. Bovendien is het met DigiD mogelijk om met één identeitscode in te loggen op een scala aan diensten.

Dat klinkt veilig én makkelijk, maar het is niet gratis. Vorige week waarschuwde de Pensioenfederatie – de overkoepelende belangenbehartiger van bijna alle Nederlandse pensioenfondsen – dat zij, door nu rechtstreeks te moeten betalen voor DigiD en Berichtenbox, jaarlijks zeker € 2 miljoen aan extra kosten hebben. Natuurlijk luidt zo’n partij in naam van de pensioenfondsen de noodklok, maar dit lijkt me niet zozeer een urgent probleem, eerder een rechtzetting: nu betalen alleen degenen die bij een aangesloten pensioenfonds zitten de inlogkosten, in plaats van elke burger. Want net zoals de Rijksoverheid dit soort zaken doorrekent in belastingen, zullen de pensioenfondsen dit doorrekenen in hun premies.

Maar terwijl de strijd om wie nu voor wat moet betalen bij het inloggen voor DigiD gestreden wordt, zet de Rijksoverheid al volop in op de opvolger van DigiD, of liever gezegd het samenvoegen van diverse inlogdiensten, waaronder DigiD: eID. Zo moet het mogelijk worden voor burgers om naast in te loggen met hun DigiD-account, voor dezelfde diensten in te kunnen loggen met hun bankpas, een pas van een commerciële partij. Volgens de Rijksoverheid leidt eID tot minder storingsgevoeligheid en meer privacy voor de burger.

Maar vooral dat laatste ziet de burger niet, zo blijkt uit een rapport van afgelopen juni, opgesteld in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Het koppelen van overheids- en commerciële diensten leidt tot wantrouwen bij de burger, die zich prima redt met DigiD. En als de Rijksoverheid de eID-kosten, geschat op € 16 miljoen per jaar, ook nog eens rechtstreeks bij de burger wil neerleggen, blijkt de weerstand nog groter, aldus het rapport.

Waarom de Rijksoverheid de boel nu omgooit met het betalen van de DigiD-kosten – iets dat vooral bij implementatie veel extra kosten met zich meebrengt – terwijl over een paar jaar DigiD zelf helemaal op de schop gaat en, zoals het er nu naar uitziet, de rekening bij de eindgebruiker op de deurmat valt, is mij niet duidelijk. Stel het dan nog een paar jaar uit en denk de zaken goed uit. In dit geval lijkt het me belangrijker om het aankomende eID-systeem aan de burger uit te leggen dan om nu zo snel mogelijk de kosten van DigiD op andere partijen te kunnen verhalen. Want waarom zou je overstappen op eID, als het huidige systeem prima werkt?

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW