Digitale pizzabezorgers | Technisch Weekblad
Opinie&Analyse
Johan Herrenberg

Digitale pizzabezorgers

Computers schrijven tegenwoordig ook, voornamelijk beursberichten.

Voor dat genre is niet veel creativiteit nodig, koersen stijgen en dalen, het sentiment is zus of zo: dezelfde wendingen kunnen straffeloos worden gebruikt. Het schrijven van een column is van een andere orde, een orde waar kunstmatige intelligentie nog niet (nooit niet?) bij kan, al zag ik me als auteur maar wat graag geholpen door een slim programma dat me op grond van eerdere columns suggereert welke afslag ik nu kan nemen.

Voor een pizza, bioscoopkaartje, taxi of de beantwoording van specifieke vragen zijn er intussen de chatbots. Meer dan 400 miljoen Chinezen hebben er goede ervaringen mee. Zij gebruiken WeChat, een soort Messenger of WhatsApp, waaraan bedrijven allerlei bots zijn gaan hangen om de communicatie met klanten te versoepelen en diensten te versnellen. De huidige directeur van Microsoft, Satya Nadella, is zo van deze software onder de indruk dat chatbots zijn speerpunt zijn geworden, zoals werd onthuld tijdens de opening van het meest recente ontwikkelaarscongres, Build.

Microsoft miste de boot bij de smartphone- en apprevolutie en heeft veel van haar dominantie verloren aan andere grote jongens als Google, Apple, Amazon, Samsung en Facebook (die hun eigen chatbots hebben of ontwikkelen, dus het wordt dringen). Misschien herinnert u zich nog wel het filmpje van Steve Ballmer, Nadella’s voorganger, hoe die krankzinnig schreeuwend opkwam bij zo’n zelfde congres. Ik vraag me af of er niet soms een oerkreet weerklinkt in de stilte van zijn kamer als hij denkt aan de steek die hij destijds liet vallen. Zijn opvolger, de rust zelve, probeert nu ‘ahead of the curve’ te komen en Microsoft weer interessant voor ontwikkelaars te maken, want met het Microsoft Bot Framework krijgt iedereen de gereedschappen om een eigen bot-op-maat in elkaar knutselen. Tijdens Build werd succesvol gedemonstreerd hoe het werkte door er eentje voor pizzaboer Domino te assembleren. In plaats van dingen in te vullen kon men de bestelling plaatsen middels conversatie in natuurlijke taal. De manier van de toekomst, volgens Nadella.

Minder gelukkig was Microsofts introductie van Tay op Twitter, een chatbot voor ‘millennials’ van 18 tot 24. Het idealistische idee was dat Tay zou leren van de vruchtbare interactie met mede-Twitteraars. Welnu, ze was niet berekend op trollen en grapjassen. Binnen de kortste keren meende Tay dat Hitler een good guy was en deed ze ongepaste beweringen over Mexicanen. Microsoft zag zich gedwongen haar uit de lucht te halen. Enkele dagen later keerde ze terug, maar raakte toen verstrikt in een eindeloos zelfgesprek.

Het moge duidelijk zijn dat je een chatbot wel om een boodschap kunt sturen, maar er nog geen zinnige boodschappen van moet verwachten.

Johan (J.Z.) Herrenberg is schrijver en alfa in hart en nieren, maar met een warme belangstelling voor techniek.

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW