Waarom elektrische auto's niet op kolen rijden | Technisch Weekblad
Opinie&Analyse

Waarom elektrische auto's niet op kolen rijden

‘171 wetenschappers ontdekken rekenfout in berekeningen van de Europese Unie: elektrische auto's stoten veel meer uit dan gedacht.’ Dat was de essentie van vele berichten in de Duitse media de afgelopen week. Zoals gewoonlijk werd mij door mijn volgers op twitter gevraagd dit te ontkrachten.

Enig speurwerk wees uit dat het hier om een net opgerichte vereniging van brandstofmotoronderzoekers gaat waarvan de kwartiermaker (die vaker onjuistheden de wereld in heeft geholpen) net een epistel had gepubliceerd in een wiskundig blad. Omdat de wiskunde complex opgeschreven was, dachten veel journalisten blijkbaar: ‘dit ziet er indrukwekkend uit’. Maar in essentie werd op een omslachtige en onnauwkeurige manier opnieuw berekend wat in simulaties van elektriciteitssystemen al decennia de marginale elektriciteitsmix wordt genoemd.

De marginale elektriciteitsmix is tegenwoordig de manier waarop brandstofmannen (tot nu toe altijd mannen) elektrische auto's zwart rekenen. De redenering werkt als volgt: 1) duurzame energie krijgt altijd voorrang maar moet voorlopig aangevuld worden met kolen; 2) elektrische auto's vragen extra elektriciteit en die wordt dus aangevuld uit kolen; 3) QED: elektrische auto's rijden op kolen.

Maar waarom krijgen elektrische auto's de marginale mix (c.q. de kolencentrale) toebedeeld? Waarom niet warmtepompen, hot tubs, staalfabrieken, elektriciteit die gebruikt wordt bij de productie van benzine, et cetera? Ik maak twee analogieën. De juf op een dorpsschool kan maximaal 20 leerlingen onderwijzen. Anja is de 21e leerling en er wordt een tweede juf ingehuurd. Moet Anja nu de 2e juf in haar eentje betalen? Of een analogie met energie: in India en China groeit het elektriciteitsgebruik het hardst. Zijn zij nu meer verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde dan Europa en de VS?

Ook verder klopt er veel niet. Publieke laadpalen en veel elektrische autorijders kopen nu al groene stroom. Elektrische auto's kunnen op flexibele momenten laden: om het net te ontzien en goedkope stroom te tanken zullen ze middels 'slim laden' vooral laden als er even te veel zon en wind is. Daarmee leiden ze ook tot een business case voor meer zon en wind. Sowieso kunnen we zon en wind sneller laten groeien. Tenslotte zullen kolencentrales in Duitsland uitgezet worden voordat auto's die in 2030 verkocht worden (daar hadden de brandstofmannen het over) naar de sloop gaan.

Dus trap er niet in mensen. De elektrische auto rijdt niet op kolen.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW