Zware elektrische trucks zijn de toekomst | Technisch Weekblad
Opinie&Analyse

Zware elektrische trucks zijn de toekomst

Ik herinner het mij nog goed. Het was 2007, ik had een sabbatical genomen, en ik zat te lezen in een boek over leercurves in de energie: hoe zon en wind snel en voorspelbaar goedkoper werden.

Toen zag ik dat het boek was uitgegeven door het International Energy Agency en dat was grappig want ik had net hun voorspellingen voor zon en wind gelezen en die waren ronduit treurig. "Ik herken dit!" schoot er ineens door mijn hoofd. Met de PC, het internet, het world-wide-web, de mobiele telefoon en de smartphone had ik namelijk iets soortgelijks van dichtbij meegemaakt. Daar was het voor visionairs (waar ik me er één van waande) al snel duidelijk dat je op basis van leercurves en gezond verstand kon voorspellen dat een bepaalde nieuwe technologie de toekomst was terwijl de "echte experts" van bijvoorbeeld KPN Telecom keer op keer verrast waren.

Vanaf dat moment besloot ik dat ik na mijn sabbatical mensen hierover zou gaan vertellen: hoe leercurves van toepassing zijn op bepaalde nieuwe energie technologie. Ik schreef in 2007 een ingezonden stuk in het Financieel Dagblad over zonnecellen maar ik besloot me te concentreren op iets wat nog meer in opkomst was: de elektrische auto. Daar schreef ik vervolgens twee boeken over.

Dat de elektrische auto de toekomst heeft is intussen algemeen bekend maar wat veel "echte experts" nog ontkennen is dat de meeste zware trucks ook elektrisch zullen worden. Grappig genoeg doorloopt het denken daarover bij experts hetzelfde patroon als bij de elektrische auto. Eerst was ik een fantast om te denken dat het überhaupt anders kon. Toen zou het biomassa worden. Vervolgens was waterstof het helemaal. En pas op het laatst gaf men toe: "Ok. Ok. Het wordt inderdaad de elektrische auto."

Elektrische trucks gebruiken net als elektrische auto's veel minder dure energie per kilometer. Dat is hun grote voordeel. Het probleem is de dure batterij die je moet terugverdienen. Maar nu komt de crux. Een zware truck rijdt elke dag veel meer dan een auto. Wel 400 tot 800 kilometer. Dat betekent dat hij elke dag zijn batterij grotendeels leeg rijdt. En dat betekent weer dat een truck de batterijkosten veel sneller terugverdient dan een gewone auto!

Bovendien kan de aandrijflijn al snel 3 ton lichter zijn met motoren tussen de wielen. (Kijk bijvoorbeeld eens naar het Nederlandse bedrijf Smesh-E-Axle.) Oh, en in Europa mogen ze 2 ton zwaarder zijn. Daarmee is het batterijgewicht vrijwel helemaal gecompenseerd. Tel daarbij op dat batterijen snel lichter en goedkoper worden, dat trucks meestal alleen 's nachts op het depot hoeven te laden, en dat je sowieso elke 4,5 uur 45 minuten moet stoppen (zodat je kunt opladen). De business case schrijft zichzelf.

Scania zegt sinds twee weken ook dat elektrische trucks de toekomst hebben en voorspelt dat ze er in 2030 50% van gaan verkopen. Eind dit jaar komt de Tesla Semi met een bereik van 500 of 800 km op de markt. Ik voorspel u dat over drie jaar bijna iedereen het met me eens is: zware elektrische trucks zijn de toekomst. En dat is erg goed nieuws voor het klimaat.

Auke Hoekstra is onderzoeker en programmadirecteur NEON research aan de Technische Universiteit Eindhoven en directeur Zenmo simulations. Hij is actief op twitter als @aukehoekstra.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW