Bart Stam | Technisch Weekblad

Bart Stam

Bart Stam werkt sinds augustus 2014 als freelance journalist voor TW. Hij schrijft voornamelijk over energie, milieutechniek, civiele techniek en maritieme onderwerpen.

Na de middelbare school heeft Bart van 1981-1984 journalistiek gestudeerd aan de Academie voor Journalistiek in Tilburg, tegenwoordig Fontys Hogeschool Journalistiek. Na 1,5 jaar als leerling-journalist bij de Arnhemsche Courant werkte hij als (hoofd)redacteur bij de vaktijdschriften Polytechnisch Weekblad (1985-1994), Technisch Weekblad (1994 en 1996-2005), Maritiem Nederland (2006-2008) en Zeehavens Amsterdam/Amsterdam Seaports (2008-2014). Bij Maritiem Nederland en Zeehavens Amsterdam was hij hoofdredacteur, waardoor Bart ook ervaring heeft met eindredactie, bladformules, lezersonderzoeken, jaarplanningen etc.

In 1995 en 1996 werkte hij als freelancer/tekstschrijver voor o.a. de bedrijfsbladen van Hoogovens (tegenwoordig Tata Steel) en als parttime eindredacteur van Efficiënt, maandblad voor energiebesparing. In deze periode heeft hij voor ECN een voorlichtingsboekje geschreven over de kernramp in Tsjernobyl.

Naast TW werkt Bart voor Maritiem Nederland, Zeehavens Amsterdam (inclusief de internationale editie Amsterdam Seaports), Schaakmagazine (tijdschrift van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond, KNSB), de Nieuwsbrief en website van het Max Euwe Centrum.

  @bartstam

  @bartRstam

  Bart Stam

Door Bart Stam

‘Reumaraket’ stort neer

vrijdag 6 mei 2005

Door een falende parachute maakten modules met experimenten afgelopen maandag een harde landing. Kiruna – Een ruimtevaartmissie van Esa met twee Nederlandse experimenten is deels mislukt. Oorzaak is het falen van de remparachute, waardoor de module met vijf wetenschappelijke experimenten neerstortte in de buurt van Kiruna (Zweden)....

Rij-assistent werkt bumperklevers tegen

vrijdag 6 mei 2005

Minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) is tevreden over de daling van het aantal verkeersslachtoffers. Naast campagnes blijven echter nieuwe technologieën nodig om de verkeersveiligheid verder te verbeteren. Delft – Eindelijk had minister Karla Peijs weer eens iets positiefs te melden: een forse daling van het aantal verkeersslachtoffer...

De transformatie van ECN

vrijdag 22 april 2005

Vorige week stond in Technisch Weekblad de periode 1955-1975 centraal in de geschiedenis van vijftig jaar ECN. In het tweede deel de laatste dertig jaar: de nieuwe, niet-nucleaire energietechnologieën de business units,de splitsing tussen ECN en NRG en de ambities voor de toekomst. Ze zullen het zich in Damascus of Jeruzalem niet bewust...

Eindhoven Airport krijg nieuwe terminal

vrijdag 22 april 2005

Om het groeiend aantal passagiers te kunnen opvangen, is in december 2004 de bouw van het nieuwe terminalgebouw op Eindhoven Airport begonnen. De architecten- en ingenieursbureaus KCAP, De Bever, Naco, D3BN en Deerns zijn erbij betrokken. Eindhoven – Eindhoven Airport, het voormalige Welschap, is van oudsher een militaire luchthaven....

Mobiele werkplaats voor op de spoorbaan

vrijdag 22 april 2005

Haarlem – Holland Railconsult, Arcadis Infra en DHV Temid Rail behoren tot de winnaars in de eerste fase van een prijsvraag van ProRail. Doel is het onderhoud aan de railinfrastructuur te verminderen. Jaarlijks voert ProRail onderhoud uit aan 110 km spoorbaan, terwijl men ook 250 wissels vervangt.De winnaars mogen nu in de tweede ronde...

Winststijging voor Witteveen + Bos

vrijdag 22 april 2005

 Witteveen + Bos heeft in 2004 goede zaken gedaan. Zowel op de thuismarkt als in het buitenland ziet het Deventer ingenieursbureau perspectieven. Deventer – In tegenstelling tot andere grote ingenieursbureaus, die veel last hebben van stagnerende markten, heeft Witteveen+Bos boven verwachting gepresteerd. Dit schrijft de directie in...

‘Constructie verdient meer aandacht’

vrijdag 15 april 2005

Op 17 maart hield prof.ir D.G. Mans zijn intreerede als deeltijdhoogleraar civieltechnische constructies aan de Universiteit Twente. Raadgevend ingenieur Mans wil meer aandacht voor zowel de constructie als het totale bouwproject. ‘Omdat er steeds meer partijen bij betrokken zijn, worden bouwprojecten steeds complexer.’ Een buitenstaander...

Kunststofperron wint Railtech innovatieprijs

vrijdag 15 april 2005

Rosmalen – Tijdens de vakbeurs Railtech heeft het bedrijf Compa Tech in Rosmalen de innovatieprijs gewonnen. Het bedrijf, dat civieltechnische producten ontwikkelt, krijgt de onderscheiding voor het product Comparon; een module met eps-kern om spoorwegperrons te verlengen. Het systeem is inmiddels op acht Nederlandse stations toegepast,...

Groene stroom uit slibverbranding

vrijdag 8 april 2005

Moerdijk – Op woensdag 30 maart nam de NV Slibverwerking Noord-Brabant (SNB) in Moerdijk een stoommotor in gebruik om ‘groene’ elektriciteit te produceren. Het gaat volgens de initiatiefnemers SNB en Siemens Energy Services om de eerste toepassing van dit motortype, een moderne versie van de stoommachine, voor de opwekking van groene...

Dresden Hbf krijgt een kunststof overkapping

vrijdag 1 april 2005

Dresden – Dresden Hauptbahnhof ondergaat sinds 1999 een grootscheepse verbouwing die in 2006 moet zijn voltooid. Deze herbouw is nodig omdat zowel het stationsgebouw als de oorspronkelijk overkapping dringend aan modernisering toe waren. Zo moet het stationsgebouw worden ingericht op de hogesnelheidstreinen die op verhoogde perrons...

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Wilt u lid worden, een los nummer aanvragen of een adreswijziging doorgeven? Neem dan contact op met MijnTijdschrift (088-2266622). 

Of bekijk ons aanbod van abonnementen.

Bestel nu GRATIS 2 proefnummers TW

Vision_Robotics_logo

Vision & Robotics is hét onafhankelijke vakblad voor machinebouwers, system integrators en eindgebruikers van productielijnen in de maak- en agro-/foodindustrie. 

Graag meer lezen over onderwerpen zoals robotica, sensoren, kunstmatige intellegentie en nog veel meer klik hier

Vision & Robotics heeft ook een nieuwsbrief! klik hier om je in te schrijven.

TW online gratis voor jongeren

TW Investeert in technisch onderwijs

Leerlingen tot 18 jaar lezen gratis TW. Meld je aan en ontvang 23 online edities per jaar geheel gratis!