Bart Stam | Technisch Weekblad

Bart Stam

Bart Stam werkt sinds augustus 2014 als freelance journalist voor TW. Hij schrijft voornamelijk over energie, milieutechniek, civiele techniek en maritieme onderwerpen.

Na de middelbare school heeft Bart van 1981-1984 journalistiek gestudeerd aan de Academie voor Journalistiek in Tilburg, tegenwoordig Fontys Hogeschool Journalistiek. Na 1,5 jaar als leerling-journalist bij de Arnhemsche Courant werkte hij als (hoofd)redacteur bij de vaktijdschriften Polytechnisch Weekblad (1985-1994), Technisch Weekblad (1994 en 1996-2005), Maritiem Nederland (2006-2008) en Zeehavens Amsterdam/Amsterdam Seaports (2008-2014). Bij Maritiem Nederland en Zeehavens Amsterdam was hij hoofdredacteur, waardoor Bart ook ervaring heeft met eindredactie, bladformules, lezersonderzoeken, jaarplanningen etc.

In 1995 en 1996 werkte hij als freelancer/tekstschrijver voor o.a. de bedrijfsbladen van Hoogovens (tegenwoordig Tata Steel) en als parttime eindredacteur van Efficiënt, maandblad voor energiebesparing. In deze periode heeft hij voor ECN een voorlichtingsboekje geschreven over de kernramp in Tsjernobyl.

Naast TW werkt Bart voor Maritiem Nederland, Zeehavens Amsterdam (inclusief de internationale editie Amsterdam Seaports), Schaakmagazine (tijdschrift van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond, KNSB), de Nieuwsbrief en website van het Max Euwe Centrum.

  @bartstam

  @bartRstam

  Bart Stam

Door Bart Stam

Gaswinning met CO2-injectie

vrijdag 25 juni 2004

Ingenieursbureau Energeo wil eventuele aardgaswinning in de Waddenzee combineren met de gelijktijdige injectie van kooldioxide om bodemdaling te voorkomen. De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) ziet weinig in het voorstel. Woerden – Zo vader, zo kleinzoon. Op 8 november 1963 wees ir. W.A.B Meiborg in een ingezonden brief in het...

Netz 21 moet spoorwegnet Duitsland efficiënter maken

vrijdag 25 juni 2004

Met ‘Netz 21’ willen de Duitse Spoorwegen de capaciteit van het bestaande spoorwegnet fors verhogen en zo de kosten omlaag brengen. Enerzijds door snelle en langzame treinen van elkaar te scheiden, anderzijds door de infrastructuur te moderniseren. Het plan kost maar liefst 63,9 miljard euro gedurende vijftien jaar. Frankfurt/San Sebastian...

Van mini-onderzeeër tot vliegtuig op zonne-energie

vrijdag 18 juni 2004

De faculteit Luchtvaarten Ruimtevaarttechniek van TU Delft presenteerde vorige week de nieuwe projectvoorstellen van studenten. De oogst varieerde van een onderzeeër op spierkracht tot een vliegtuig op zonne-energie. Delft – De faculteit Luchtvaarten Ruimtevaarttechniek heeft elk jaar een ontwerpen syntheseoefening voor derdejaarsstudenten....

Nederlands ingenieursbureau EPG zoekt heil in Irak

vrijdag 11 juni 2004

Door de gewelddadige situatie zijn steeds minder Westerse bedrijven bereid om projecten uit te voeren in Irak. Een uitzondering vormt ingenieursbureau EPG dat samenwerkt met het Iraakse conglomeraat Al-Aftan. Cappelle aan den IJssel – Westerse bedrijven lopen steeds minder warm om mee te helpen aan de wederopbouw van Irak, nu de aanslagen...

Scheepvaart vaart wel bij nieuwe sluizen

vrijdag 11 juni 2004

Den Bosch – Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft vorige week twee gemoderniseerde sluizen in de Zuid-Willemsvaart officieel in gebruik genomen. Opvallend is dat tijdens de bouw de scheepvaart nauwelijks hinder ondervond van de werkzaamheden.‘Dat komt doordat we net naast de doorvaartopeningen in een bouwkuip de nieuwe sluishoofden...

Eerste grootschalige toepassing voor Icesolution

vrijdag 4 juni 2004

Ruim een maand geleden kreeg Icesolution de GWW-energiebesparingsprijs. Het systeem zorgt voor de verwarming van spoorwissels met warmte uit de bodem. Dit najaar of uiterlijk begin 2005 volgt in Lelystad de eerste grootschalige toepassing. Haarlem – Voor de initiatiefnemers van Icesolution,   ingenieursbureau Holland Railconsult en...

Varsseveld krijgtmembraanbioreactor

vrijdag 28 mei 2004

In Varsseveld bouwt Waterschap Rijn en IJssel een membraanbioreactor voor de zuivering van huishoudelijk afvalwater. Het is de eerste grootschaligeinstallatie in Nederland met deze technologie. Varsseveld – De bouw is al een aardig eind gevorderden dat mag ook wel, want eind dit jaar moet de nieuwe membraanbioreactor van Waterschap...

Alkmaar krijgt vierde verbrandingslijn

vrijdag 14 mei 2004

De Huisvuilcentrale in Alkmaar bouwt momenteel een vierde verbrandingslijn voor 150.000 ton per jaar. Tebodin en Kema adviseren. Alkmaar – Ook het comité ‘Stop Vuilverbranding’ heeft niet kunnen verhinderen dat de NV Huisvuilcentrale in Alkmaar al grotendeels klaar is met de bouw van een vierde verbrandingslijn. Nadat de Raad van State...

Baanwerkers veilig met GPS en GSM

vrijdag 14 mei 2004

Holland Railconsult heeft een systeem ontwikkeld, gebaseerd op GPS en GSM, om baanwerkers veiliger te laten werken. Het ingenieursbureau is in gesprek met ProRail om het systeem in 2005 in de regio Nijmegen te beproeven. Utrecht – Baanwerker geldt als een gevaarlijk beroep. ‘Gemiddeld valt er ruim een dode per jaar te betreuren’, aldus...

Hoop voor Nederlandse golfenergiecentrale

vrijdag 14 mei 2004

Zijdewind – Er gloort weer hoop voor de Archimedes Wave Swing (AWS), de golfenergiecentrale die ingenieursbureau      Teamwork Technology samen met ECN heeft ontwikkeld. Na het terugtrekken van grootaandeelhouder Nuon eind2002 zag het ernaar uit dat het project ten dode was opgeschreven, maar door de verkoop van licenties aan een Portugese...

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Wilt u lid worden, een los nummer aanvragen of een adreswijziging doorgeven? Neem dan contact op met MijnTijdschrift (088-2266622). 

Of bekijk ons aanbod van abonnementen.

Bestel nu GRATIS 2 proefnummers TW

Vision_Robotics_logo

Vision & Robotics is hét onafhankelijke vakblad voor machinebouwers, system integrators en eindgebruikers van productielijnen in de maak- en agro-/foodindustrie. 

Graag meer lezen over onderwerpen zoals robotica, sensoren, kunstmatige intellegentie en nog veel meer klik hier

Vision & Robotics heeft ook een nieuwsbrief! klik hier om je in te schrijven.

TW online gratis voor jongeren

TW Investeert in technisch onderwijs

Leerlingen tot 18 jaar lezen gratis TW. Meld je aan en ontvang 23 online edities per jaar geheel gratis!