Rob van Ginneken | Technisch Weekblad

Rob van Ginneken

Rob van Ginneken is freelance redacteur van TW, gespecialiseerd in techniek en trends in de wereld van de mobiliteit, met name binnen de auto- en motorwereld.

Rob van Ginneken is van oorsprong leraar, maar ging al snel werken bij motor- en later automedia. Hij was lang actief in de motorracesport, met meerdere kampioenstitels op zijn naam. Door daarbij ook veel zelf te sleutelen werd zijn technische belangstelling gewekt.

Tientallen jaren van auto- en motorintroducties, workshops en waar mogelijk interviews met R&D-specialisten later is Rob als weinig andere journalisten ingevoerd als het gaat over trends en de nieuwste en ook toekomstige ontwikkelingen. Recent gaat het dan vanzelfsprekend steeds vaker over connectiviteit, zelfrijdende technologie en elektrische aandrijving. Daarover schrijft hij in publieks- en vakbladen.

Rob is het Nederlandse jurylid in de Europese AutoBest ‘beste koop’ verkiezing en was al vele jaren actief als jurylid in de Zakenauto van het Jaar verkiezing.

Door Rob van Ginneken

‘Dieselende’ Otto-motor in productie

maandag 5 augustus 2019

Mazda introduceert de Skyactiv-X motor die – claimen ze – de voordelen van de Otto-motor en de Diesel-motor in zich verenigt. Hoe werkt het en is die ontwikkeling belangwekkend?Autofabrikanten werken al decennialang aan HCCI-techniek voor de Otto-motor. Homogenous Charge Compression Ingition is kort door de bocht gezegd een...

‘Autoband wordt cruciale sensor autonoom rijden’ Premium

donderdag 6 september 2018

Bandenfabrikanten als Goodyear ontwikkelen speciale constructies en materialen voor gebruik onder elektrische auto’s. Inmiddels richt het r&d-werk zich echter ook al op een volgende stap in de evolutie van de automobiliteit: Level 4 en 5 autonoom rijden. De banden gaan op de contactpunten tussen auto en wegdek als extra sensoren...

De Audi e-tron: eerste in een rij van tien Premium

dinsdag 10 juli 2018

De achtergronden zijn bekend: de automobielindustrie zet zwaar in op elektromobiliteit, met name om de toekomstige Europese CO2-normen te halen. Al over twee jaar moet worden voldaan aan een ‘vloot­gemiddelde’ uitstoot van 95 g. Zuinige dieselmotoren zijn om voor de hand liggende redenen bij overheden én kopers in...

Kwaliteitscontrole op nanoschaal Premium

donderdag 22 februari 2018

Waar de betrouwbaarheids- en kwaliteitscontrole van nieuwe automodellen traditioneel in de eindfase van de ontwikkeling plaatsvond, schuiven die controles tegenwoordig steeds verder naar voren. De nieuwe tijd vraagt om een virtuele en digitale r&d-aanpak.Destructief beproeven van zwaarbelaste componenten onder extreme omstandigheden...

Volkswagen zet in op hybride auto’s en CNG Premium

dinsdag 5 december 2017

Op de immens grote en doorgaans ‘geheime’ VW-testbaan Ehra-Lessien presenteerde het merk de middellange termijnvisie van zijn aandrijftechnologie: elektrische aandrijfvarianten en alternatieve brandstoffen spelen een hoofdrol.VW-techniekwoordvoerder Peter Weisheit schetst de uitdaging: ‘De milieudoelen eisen een gemiddelde...

Tokyo Motor Show neemt aanloop voor e-rijden 2.0

dinsdag 7 november 2017

Traditioneel is de Tokyo Motor Show een feest van futuristische concepten. En hoewel dit ook afgelopen weekend duidelijk zichtbaar was, gunden Japanse merken de wereld ook een meer tastbare vooruitblik op de toekomst.Elektromobiliteit stond op alle stands voorop. Opvallend is hoe de Japanners de ontwikkelingen als een kans zien om verloren...

IAA Frankfurt: de Duitse automobielindustrie worstelt Premium

woensdag 27 september 2017

De voorgaande internationale auto­tentoonstelling in Frankfurt, de IAA 2015, werd getekend door de start van ‘dieselgate’, een fiasco dat nog steeds zijn stempel op de autoindustrie drukt. De afgelopen weken toonde een schuldbewuste – tenminste, publicitair gesproken – Duitse industrie hoe het naar een milieuvriendelijke,...

Mercedes komt met 48 V-systeem Premium

donderdag 17 augustus 2017

Er wordt al jaren aan toepassingen van een 48 V-boordnet in auto´s gewerkt en er zijn ook al diverse voorbeelden van.Mercedes geeft nu echter het startschot van breder geïntegreerde toepassingen van de techniek in zijn productiemodellen. De nieuwe S-klasse heeft de primeur, maar volgens r&d-technici zullen andere modellen...

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Wilt u lid worden, een los nummer aanvragen of een adreswijziging doorgeven? Neem dan contact op met MijnTijdschrift (088-2266622). 

Of bekijk ons aanbod van abonnementen.

Bestel nu GRATIS 2 proefnummers TW

Vision_Robotics_logo

Vision & Robotics is hét onafhankelijke vakblad voor machinebouwers, system integrators en eindgebruikers van productielijnen in de maak- en agro-/foodindustrie. 

Graag meer lezen over onderwerpen zoals robotica, sensoren, kunstmatige intellegentie en nog veel meer klik hier

Vision & Robotics heeft ook een nieuwsbrief! klik hier om je in te schrijven.

TW online gratis voor jongeren

TW Investeert in technisch onderwijs

Leerlingen tot 18 jaar lezen gratis TW. Meld je aan en ontvang 23 online edities per jaar geheel gratis!