Rob van Ginneken | Technisch Weekblad

Rob van Ginneken

Rob van Ginneken is freelance redacteur van TW, gespecialiseerd in techniek en trends in de wereld van de mobiliteit, met name binnen de auto- en motorwereld.

Rob van Ginneken is van oorsprong leraar, maar ging al snel werken bij motor- en later automedia. Hij was lang actief in de motorracesport, met meerdere kampioenstitels op zijn naam. Door daarbij ook veel zelf te sleutelen werd zijn technische belangstelling gewekt.

Tientallen jaren van auto- en motorintroducties, workshops en waar mogelijk interviews met R&D-specialisten later is Rob als weinig andere journalisten ingevoerd als het gaat over trends en de nieuwste en ook toekomstige ontwikkelingen. Recent gaat het dan vanzelfsprekend steeds vaker over connectiviteit, zelfrijdende technologie en elektrische aandrijving. Daarover schrijft hij in publieks- en vakbladen.

Rob is het Nederlandse jurylid in de Europese AutoBest ‘beste koop’ verkiezing en was al vele jaren actief als jurylid in de Zakenauto van het Jaar verkiezing.

Door Rob van Ginneken

Mazda kiest eigenzinnige technische oplossingen

vrijdag 13 november 2009

Mazda volgt een eigenzinnige technische koers. Elektrische aandrijving en kleine driecilinders komen bijvoorbeeld niet voor in hun nieuwe auto’s. Toch moeten ze zuiniger worden. Alle Japanse automerken omarmen hybride- en elektrische technieken. Alleen Mazda’s ontwikkelingschef Nobuhiro Hayama kiest een radicaal andere aanpak....

Mitsubishi met universele aandrijving

dinsdag 10 november 2009

Sinds juli staat de kleine Mitsubishi i-Miev in Japan als eerste elektrische auto in de showrooms. Die komt samen met een nieuwe bestelautoversie binnenkort ook naar Europa. Spectaculairder is de geheel nieuwe middenklasse ruimtewagen PX-Miev, die binnen drie jaar leverbaar wordt. Elektromotoren op de voor- en achteras en een via een...

BMW hergebruikt motorwarmte door motor in te kapselen

zaterdag 31 oktober 2009

In het Projekthaus Forschung- und Innovationscentrum (FIZ) in München werkt men hard aan het terugdringen van thermische verliezen in de automotor. Een van de doelen: ‘Nooit meer koud starten.’ BMW Group ontwikkelingstechnicus Stephen Neugebauer meldt dat ‘binnen afzienbare tijd’ nieuwe technieken in productie...

Servicehuis voor digitaal parkeren gaat van start

zondag 27 september 2009

In november start het Servicehuis Parkeren. Via deze landelijke database op kentekenbasis wordt de registratie en betaling van parkeeractiviteiten gestroomlijnd. Controle gebeurt met hightech ‘kentekenherkennende’ auto’s en scooters met camera’s. In november start in Utrecht de pilot van het Servicehuis Parkeren,...

E-REV van Opel: veertig gram CO2 per kilometer

maandag 21 september 2009

Op de ontwikkelingstestbaan van Opel wordt de laatste hand gelegd aan de Ampera. De E-REV maakt elektrisch rijden geschikt voor dagelijks gebruik. De GM Volt en zijn Opel-broer Ampera trekken op grote autotentoonstellingen al jaren de aandacht. Tijdens de IAA van Frankfurt (deze en volgende week) onthult Opel de definitieve uitvoering...

MultiAir maakt motor zuiniger en sterker

zaterdag 19 september 2009

Een eerste kennismaking met de MultiAir-technologie van Fiat op de testbaan in het Italiaanse Balocco onderstreept dat MultiAir waarschijnlijk nog bredere toepassing zal vinden dan de commonrail-technologie. Deze slimme klepbediening verbetert zowel het rendement als de uitstoot. Volgende week lanceert Alfa Romeo – onderdeel van...

Zuinige start/stop-techniek

zaterdag 8 augustus 2009

De Mazda drie heeft de primeur van ‘i-stop’. Ogenschijnlijk een start/stop-systeem als alle andere: wanneer de auto voor een verkeerslicht tot stilstand komt en de versnellingsbak in vrij wordt geschakeld, slaat de motor af. De herstart verloopt echter allesbehalve modaal. De zuigers van de motor worden via sensoren en een...

‘Gespierde twee- en driecilinders hebben de toekomst’

maandag 27 juli 2009

Verbrandingsmotoren spelen nog minstens twintig jaar een hoofdrol in de autowereld, voorspelt Bosch. Ze worden met grote stappen zuiniger, zodat alternatieve oplossingen voorlopig in nichetoepassingen thuishoren. Als grootste toeleverancier voor de autoindustrie ter wereld, komen veel nieuwe technologieën waar autofabrikanten goede...

Piaggio komt met plug-in hybride scooter

maandag 27 juli 2009

Piaggio, het grootste gemotoriseerde tweewielerconcern van Europa, lanceert na de zomer een plug-in hybride versie van zijn driewielige motorscooter MP3. Voor de energieopslag zorgt een 1 kWh lithiumion accupakket onder de buddyseat. Opladen gebeurt via de ingebouwde kabel. De MP3 Hybrid kan twintig kilometer volledig elektrisch rijden...

'Accu elektrische auto nog niet goed genoeg'

vrijdag 10 juli 2009

Overheden omarmen de elektrische auto als dé oplossing voor alle milieuproblemen. ‘Uiterst voorbarig’, zegt accuproducent SB LiMotive. Dr. Joachim Fetzer van SB LiMotive – het jonge samenwerkingsverband tussen Samsung en Bosch – waarschuwt dat overheden moeten worden opgevoed over de elektrische auto. ‘Hun...

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Wilt u lid worden, een los nummer aanvragen of een adreswijziging doorgeven? Neem dan contact op met MijnTijdschrift (088-2266622). 

Of bekijk ons aanbod van abonnementen.

Bestel nu GRATIS 2 proefnummers TW

Vision_Robotics_logo

Vision & Robotics is hét onafhankelijke vakblad voor machinebouwers, system integrators en eindgebruikers van productielijnen in de maak- en agro-/foodindustrie. 

Graag meer lezen over onderwerpen zoals robotica, sensoren, kunstmatige intellegentie en nog veel meer klik hier

Vision & Robotics heeft ook een nieuwsbrief! klik hier om je in te schrijven.

TW online gratis voor jongeren

TW Investeert in technisch onderwijs

Leerlingen tot 18 jaar lezen gratis TW. Meld je aan en ontvang 23 online edities per jaar geheel gratis!