Bluewater: “Wanneer de olieprijs omhoog gaat, wordt het weer rennen” | Technisch Weekblad
Partner content

“Wanneer de olieprijs omhoog gaat, wordt het weer rennen”


Bluewater: “Wanneer de olieprijs omhoog gaat, wordt het weer rennen”

Advertorial Bluewater | woensdag 16 december 2015

Bluewater is een servicebedrijf voor de offshore olie- en gassector. Het bedrijf verhuurt FPSO’s inclusief bemanning aan oliemaatschappijen en ontwerpt en levert afmeersystemen, inclusief zogenoemde turret mooring systems die dienen voor de offshore productie van olie en gas.

De ingenieurs die bij Bluewater de productieschepen en afmeersystemen ontwerpen, kunnen de ontwerpkeuzes die ze maken jaren later weer op hun bordje krijgen, letterlijk op hun lunchbord. Alle disciplines zitten namelijk in één pand in Hoofddorp, vertelt Peter Burger (44), Vice President Technology.

Zo kan het gebeuren dat een collega van de serviceafdeling ’s morgens een vraag van een productieschip of geleverde installatie ergens op de wereld op zijn bureau vindt en tijdens de lunch de ontwerper van het schip tegenkomt. ‘Jij bent toch de ingenieur die dit heeft bedacht?’ is geen vreemde vraag tijdens de lunch, vertelt Burger. ‘We zitten allemaal in hetzelfde gebouw en hebben korte communicatielijnen.’

Het kantoor van Bluewater is een gloednieuw Cradle to Cradle gebouw in Park 20 | 20 in Hoofddorp. In de hal staan maquettes van afmeersystemen en FPSO’s (Floating Production, Storage & Offloading), drijvende platforms op basis van tankers die boven een olieput in zee olie (en gas) produceren, opslaan en op open zee naar tankers overladen. Achter de maquettes leiden houten trappen naar verdiepingen waar medewerkers achter glazen wanden rond een atrium zitten. Op hun beeldschermen staan modellen, technische tekeningen en berekeningen evenals aan de wanden van het kantoor van Burger, die industriële automatisering – ‘een mooie combinatie van werktuigbouwkunde en elektrotechniek’ – en bedrijfskunde (MBA) studeerde.

Over de hele wereld

De vijf FPSO’s die Bluewater inclusief bemanning verhuurt aan oliemaatschappijen zijn actief over de hele wereld; bijvoorbeeld in Oost-Timor en de Noordzee. Daarnaast ontwerpt en levert Bluewater unieke afmeersystemen inclusief zogenoemde turret mooring systems, gigantische constructies, die schepen met lange kettingen en draden verankeren aan de zeebodem. Ze dienen voor de offshore productie van olie en gas. Deze turret mooring systems zorgen voor de overdracht van vloeistof, gas elektriciteit en controlesignalen tussen de zeebodem en het productieschip.

Wie over dit soort installaties spreekt, spreekt in grote getallen. Een turret kan 90 meter hoog zijn en extreme golven van 30 meter trotseren. De zeebodem bevindt zich regelmatig op meer dan een kilometer onder het wateroppervlak.

Extreme projecten

Bluewater bouwde onlangs een 80 meter hoge afmeertoren die ten oosten van Nova Zembla olietankers vult. ‘Het is een tankstation in de ijszee,’ zegt Burger. Enthousiast laat hij foto’s zien. ‘Het is boven de poolcirkel. Het is er nu nog maar een half uur per dag licht. Beter gezegd: rond twaalf uur ’s middags schemert het.’ Op één foto staat een surrealistisch, Star Wars-achtig tafereel van een paar minuscule mannetjes in oranje pakken op een onafzienbare ijsvlakte. Ze lopen over het ijs naar een gigantische gele toren.

‘Deze toren is zelfs voor onze industrie bijzonder,’ zegt Burger.  De ontwerptemperatuur is van min 50 tot plus 32 graden Celsius. De staalplaten zijn tot 12 centimeter dik.’ Het was met name moeilijk om een bedrijf te vinden dat het aandurfde de staalplaten te produceren, te buigen en te lassen. ‘We hebben vele werven in Europa benaderd, maar niemand durfde het aan. We zijn daarom naar het Midden-Oosten uitgeweken.’ Burger maakt zich om die reden wel eens zorgen of Europa ook in de toekomst leidend in innovatieve technieken kan blijven. ‘Mijn zorg is: raken we de goede ingenieurs en het fingerspitzengefühl niet kwijt?’

Ter hoogte van de zeespiegel – of beter: ijsspiegel – moet een kegelvormig fundament (cone in jargon) ijs van 2,5 meter dik en ijsbergen van 12,5 meter hoog kunnen weerstaan. ‘Door al deze extreme eisen, is het typisch een project voor Bluewater,’ zegt Burger. ‘Dit soort projecten omvatten alle disciplines van civiele techniek, staalbouw en werktuigbouwkunde tot elektrotechniek. Ook alle systemen en elektronica van de toren, die volledig op afstand kunnen worden bediend, moeten blijven functioneren bij 50 graden onder het vriespunt. ‘Het moest ook nog eens heel snel. We hebben de toren binnen twee jaar gebouwd, van ontwerpschets tot en met installatie.’

Kerncompetenties

De olie- en gassector investeert op dit moment weinig als gevolg van de relatief lage olieprijs. ‘Onze markt is sterk cyclisch met perioden van vijf tot zeven jaar. Anticyclisch investeren zou logisch zijn.’ In de praktijk komt daar weinig van terecht. Alle grote oliemaatschappijen bezuinigen, waardoor bedrijven als Bluewater de broekriem moeten aantrekken. ‘Mijn persoonlijke focus is nu kostenreducties door ketenverbetering en vereenvoudiging en tegelijk onze innovatieve slagkracht vergroten. Wanneer de olieprijs omhoog gaat, wordt het weer rennen. Het kan best zijn dat het tij al keert in 2016. Dan moeten we weer snel en veilig kunnen leveren.’

Bluewater is er op gebrand zijn kerncompetenties te behouden, vertelt Burger. De slogan is niet voor niets ‘Oceans of knowledge.’ Bluewater telt ongeveer 600 medewerkers (zowel onshore als offshore) en genereert daarnaast werk voor ongeveer 250-300 contractors.

Vernieuwen

Bluewater wil tegelijkertijd blijven vernieuwen, in haar producten en in het personeel. ‘Het is ons beleid om op zoek te blijven naar goede, enthousiaste collega’s en onze bestaande collega’s uitdagingen en groei te bieden. We willen die vernieuwing erin blijven houden.’

‘Dat we nu kunnen kiezen uit veel goede kandidaten is zowel een luxe als een zorg. Er zijn ook goede ingenieurs die de sector verlaten,’ zegt Burger.

Wat de toekomst van de energiewinning betreft, ziet Burger een continuering van olie- en gaswinning in meer afgelegen gebieden en onder extremere condities voor zich. ‘Tegelijkertijd moeten we op zoek naar serieuze kostenreducties. Mijn toekomstvisie is een betere balans tussen commercie, proven technology en innovatie.’

Willy-Wortelideeën

Vanwege de extreme omstandigheden, hoge investeringen en hoge veiligheidseisen is de natuurlijke neiging van de industrie om voor proven technology te gaan. ‘Van Willy-Wortelideeën worden sommige klanten nerveus. Dat is logisch, maar dat kan een rem zetten op innovatie. Het gevaar is dat de bewijslast zo zwaar wordt dat de industrie nauwelijks innoveert. De uitdaging voor de komende jaren ligt in het combineren van kostenreducties – die gaan hand in hand met vereenvoudigingen – en innovaties,’ zegt Burger. ‘We moeten een stap verder gaan dan het toepassen van proven technology.’

Olie- en gaswinning zal in de komende decennia door blijven gaan, denkt Burger, terwijl het aandeel van hernieuwbare energiebronnen zal toenemen. Bluewater sorteert hier voorzichtig op voor met de ontwikkeling van getijdeturbines, die het nu test bij Texel. ‘Onze expertise ligt in drijvende objecten onder extreme omstandigheden. Daar kunnen we ook turbines onder hangen,’ verklaart Burger deze keuze.

Een andere toekomstige ontwikkeling die Burger voorziet, is gas to wire: op zee – boven een gasreservoir - aardgas omzetten in elektriciteit. ‘Het veelgenoemde Liquefaction van gas naar vloeistof is een oplossing, maar niet noodzakelijk de enige. Zeker niet voor de kleinere velden.’

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW