Partner content

Forexx reikt toekomstige medewerkers de hand

Mischa Brendel | donderdag 7 november 2019

Medewerkers die bij Forexx aan de slag gaan, verzekeren zich van een goede baan voor het heden én voor de toekomst. En de detacheerder en consultant in de technologiebranche gaat nog verder dan dat: Forexx helpt (toekomstige) medewerkers ook met het maken van een goede start op persoonlijk en sociaal niveau.

‘De mensen die bij ons komen werken doen dat waarschijnlijk niet voor 25 jaar’, valt Joeri Voets, CEO van Forexx, met de deur in huis. ‘Velen starten bij een detacheringsbureau om na een aantal jaren uiteindelijk bij een van onze klanten hun carrière voort te zetten.’

Sommigen zien het dan als weinig zinvol om veel te investeren in deze medewerkers, maar Forexx ziet dat juist als extreem waardevol. Voets: ‘Ons streven is om met name de eerste drie jaar dat mensen bij ons werken, ze te ondersteunen op persoonlijke ontwikkeling. Zo kunnen ze na een aantal jaren voor zichzelf zeggen: ‘Dit werk past wel of juist niet bij mij’ en op basis daarvan zetten ze hun carrière voort. Als ze bewust de goede keuzes maken, komen ze beter beslagen ten ijs.’ Op die manier heb je niet alleen een medewerker die tevredener is en daardoor productiever, maar ook iemand die in de toekomst een goede medewerker is, hetzij voor Forexx of voor een van haar klanten: future employability.

De voertaal bij Forexx is Engels. Meer dan de helft van de medewerkers is van niet-Nederlandse komaf. Voets: ‘Een aantal is de Nederlandse taal wel machtig, maar zeker niet iedereen spreekt Nederlands. Wat wij dan ook doen bij mensen die voor langere tijd in Nederland verblijven, is een cursus Nederlands aanbieden.’ Met Engels redden de medewerkers het bij de meeste bedrijven prima, maar veel informele zaken en ook het dagelijks leven gaan toch uit van een basiskennis van de Nederlandse taal.

De technisch detacheerder kijkt echter verder dan alleen haar huidige medewerkers. Voets: ‘Om de toekomstige carrière van mensen zoveel mogelijk te faciliteren, kun je deze ondersteuning ook verder naar voren trekken.’ Hij doelt daarbij op studenten. ‘Je kan zeggen: we sponsoren studentenclubs met fusten bier, doen we ook, maar wat nu als we onze future employability ook naar hen doortrekken en aan de studenten de vraag stellen: wat zou je van ons willen, waar je later in je carrière ook wat aan hebt?’

Voets benadrukt dat het hier niet gaat om workshops zoals veel bedrijven die aanbieden en van waar heel veel sponsoring uitgaat, maar dat het echt draait om de behoeften van de studenten wat betreft hun toekomstige carrière, ongeacht wat die behoeften zijn. ‘We merken als we deze vraag stellen dat heel veel studenten benieuwd zijn hoe ze bijvoorbeeld een sollicitatie moeten doen: wat komt erbij kijken, hoe moet je je voorbereiden, bij welke bedrijven moet je op wat voor manier aankloppen?’, vertelt Voets.

Om die reden organiseerde Forexx begin oktober een workshop over het succesvol schrijven van een motivatiebrief. Voets: ‘Persoonlijk werk ik al langer samen met een ervaren trainer op het gebied van loopbaanbegeleiding voor onder andere PhD-natuurkundestudenten. Deze trainer gaf ook de workshop, waarbij hij het hele traject voorafgaand aan het maken van je motivatiebrief behandelde: waar word jij blij van, kijk waar je goed in bent, waar je je nog kunt ontwikkelen, hoe kun je netwerken, welke bedrijven ken je en wie ken je daar? De motivatiebrief blijkt dan een relatief eenvoudig resultaat te zijn van dit traject.

Iets waar veel buitenlandse medewerkers erg aan moeten wennen, zijn de cultuurverschillen. Voets: ‘Er is een aantal valkuilen wat dat betreft. Een ervan is de Nederlandse directheid. Bij ons is het bijvoorbeeld gebruikelijk of zelfs gewenst dat je als medewerker in een vergadering je mening geeft, ook waar je leidinggevende bij zit. Daar moeten veel buitenlandse medewerkers aan wennen, maar het gebeurt ook wel eens dat dit dan doorslaat. Wat over het algemeen namelijk minder gewaardeerd wordt is diezelfde leidinggevende en plein public afvallen. Er is dus wel degelijk sprake van hiërarchische verhoudingen, maar minder prominent en met meer ruimte voor discussie. Wij zijn er in Nederland mee opgegroeid, maar voor anderen is dat een heel moeilijk aan te voelen nuance.’

Een andere workshop die Forexx begin oktober gaf aan de Universiteit Twente, ging daarom over multicultural awareness. ‘Daarvoor hebben we een professional van het Tropeninstituut ingehuurd’, vertelt Voets, die hiertoe besloot vanwege zijn eigen goede ervaringen daarmee. ‘Dit soort dingen moet je goed willen doen. Je hebt bedrijven die daar zelf trainingen in opzetten, maar ik zeg: dit is een vak en daar huren wij een professional voor in om dat goed te verzorgen.’

De workshop, die door de studiecoördinator van de UT zelfs was ingeroosterd in het programma, zal ook vertaald worden naar een training voor de eigen mensen van Forexx en wordt een onderdeel van het onboardingsprogramma. Dat onboardingsprogramma behandelt ook andere praktische zaken als: hoe koop je een huis in Nederland? Voets: ‘Dat is in Nederland ook een geval apart, met de hypotheekaanvraag en onze fiscale regels.’

Dat al deze investeringen van Forexx hun vruchten afwerpen, merkt Voets aan zijn klanten. ‘We krijgen regelmatig te horen: ‘Ik heb nooit gezeur met jouw mensen’ en dat is het grootste compliment dat je kan krijgen. Het is daarom heel belangrijk dat we medewerkers aan ons binden die de goede instelling hebben en dat we onze medewerkers op het juiste project en in de juiste omgeving inzetten. Onze opdrachtgevers kijken nog kritischer naar onze medewerkers dan naar hun eigen medewerkers. En voor onze medewerkers is het natuurlijk heel belangrijk dat ze goed kunnen aarden op de plek waar ze zitten. Op dagelijkse basis worden onze medewerkers aangestuurd door onze klant. Als een medewerker niet op zijn plek zit, dan moet hij dat ook vooral aangeven en dan zoeken we een andere, beter passende plek voor hem. Je hebt er niets aan als een medewerker met het lood in de schoenen naar zijn werk gaat, want dan houd je er een ontevreden medewerker én een ontevreden klant aan over.’ De ondersteuning die Forexx aan haar medewerkers geeft door onder andere coaching en training kunnen dit potentiële gevaar deels ondervangen. Forexx zoekt ook nadrukkelijk de verbinding met haar medewerkers door ze te betrekken bij bedrijfsontwikkelingen en individueel voeling te houden door ze geregeld op locatie te bezoeken. Voets: ‘De uitdaging voor een detacheerder is: hoe behoud je een goede binding met je medewerkers en interesseer je potentieel nieuwe medewerkers, terwijl deze niet dagelijks op kantoor zijn of zullen zijn?’ Forexx zet daarbij in op het zorgen dat haar medewerkers optimaal gefaciliteerd in een werkomgeving komen die goed bij hen past en geeft de nieuwe generatie medewerkers alvast handvatten mee voor hun toekomstige carrière.

Zie ook: forexx.nl/en/vacatures

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW