Partner content

GustoMSC: design én equipment voor de offshore-industrie


Het ontwerpen van een onderzeese Eiffeltoren

Advertorial GustoMSC | dinsdag 12 mei 2015

In Schiedam, in het hart van de Nederlandse offshore en maritieme industrie, is GustoMSC gehuisvest. GustoMSC is een ontwerp- en ingenieursbureau, gespecialiseerd in mobiele offshore units. 

Het bedrijf is volledig onafhankelijk nadat het zich in 2012 losmaakte van SBM. Drie jaar van stevige groei volgden en nu werken er 215 medewerkers waarvan 159 op vaste basis. De orderportefeuille is de laatste jaren flink gegroeid. Hiermee verstevigt GustoMSC zijn positie als een van de belangrijkste spelers wereldwijd voor het ontwerpen van jack-ups, semi-submersibles en schepen voor zowel de olie- en gas industrie als voor de offshore wind energiemarkt.

“Het is een bedrijf met een prettige omvang en een platte structuur. We kennen elkaar en de sfeer is zeer collegiaal. Allemaal gedreven en slimme mensen, generalisten én specialisten waarmee je ideeën uitwisselt, kennis deelt en waarmee je kunt sparren en je laten inspireren”, zegt Michiel Mol die als expert engineer werkt bij de afdeling Equipment. “Ik ga met veel plezier op de fiets naar mijn werk.”

Volgens Mol (werktuigbouwkunde TU Delft) is de kracht van het bedrijf dat GustoMSC naast het basisontwerp een aantal cruciale stukken equipment levert waarbij het basisontwerp en het equipment perfect afgestemd zijn. Een groot deel van dit hoogwaardige equipment wordt in Nederland gemaakt. “De werven waar wij onze ontwerpen en equipment aan leveren weten dat ze cost-effective bouwen met onze geïntegreerde systemen. Wanneer een werf met andere leveranciers sub-optimaliseert, wat de interfaces bemoeilijkt, komt dat het bouwproces vaak niet ten goede. Ook de uiteindelijke operator van de unit is voorstander van de afgestemde, geïntegreerde aanpak van GustoMSC. Het niet operationeel zijn van een unit kost een operator namelijk tonnen per dag. De GustoMSC benadering draagt sterk bij in de maximale operationele up-time.”

De grote offshore-aannemers waarderen de GustoMSC design & associated equipment-aanpak. In totaal zijn er meer dan 200 mobiele offshore units gebouwd volgens GustoMSC ontwerp en zijn er nog ongeveer 70 in aanbouw.

Eén van de unieke equipment ontwerpen van GustoMSC is het zogenaamde X-Y cantilever skidding systeem. De X-Y cantilever is een op het dek van een jack-up geplaatste overkragende balk, waarop de boortoren staat, die door middel van het X-Y cantilever skidding systeem dwars en langs gepositioneerd kan worden. Door het slimme ontwerp van de X-Y cantilever is deze relatief licht zodat de hele jack-up lichter is, bovendien is het bereik van de boortoren groter. Dit gepatenteerde systeem heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van de door GustoMSC ontworpen boor jack-ups.

Een ander stuk equipment waarmee GustoMSC zich onderscheidt als wereldleider in de offshore markt, zijn de tandheugelhefsystemen waarmee een jack-up zichzelf uit het water heft als het eenmaal met de poten op de zeebodem staat. Het goed functioneren van deze zogenoemde variable speed rack & pinion systemen is een samenspel van de hardheid van de tandwielen, de fabriceerbaarheid, toleranties, interfaces met het platform en de aandrijving met het besturingssysteem.

Michiel Mol: “Het is leuk om met behulp van onze technologie een grote bijdrage te leveren aan onder andere de wereldwijde vloot voor de installatie van windturbines. Het merendeel van die units is van onze hand. Persoonlijk heb ik bijgedragen aan de ontwikkeling van een speciaal type hijskraan voor de installatie van windmolens. Op die manier konden we het scheepsontwerp, het hefsysteem en de hijskraan in één pakket aan de werven leveren. We zien nu meer bedrijven soortgelijke kranen ontwikkelen, ik beschouw dat als een compliment.”

“Op dit moment ben ik bezig met het oplossen van een probleem van een grote klant van ons”, vertelt Mol. “Deze klant heeft een schip dat is uitgerust met zes scheepsschroeven, drie voor, drie achter. Daarmee kan het zich op zee continu positioneren. Deze klant wil de huidige zes scheepsschroeven gaan vervangen door zes nieuwe. Die uitwisseling moet noodgedwongen onderwater gebeuren, maar het systeem is er niet voor ontworpen. Wij bedenken een oplossing voor ze. Ik ben in New Orleans aan boord gegaan, heb gekeken of het haalbaar is, ik praat met een derde partij die de operatie gaat uitvoeren en ik stuur nu intern een design team aan. We laten een deel van de speciale tools voor deze operatie naar eigen ontwerp maken bij een Nederlandse fabrikant en leveren deze toe aan onze klant. Op deze manier helpen we een goede klant uit de brand; die relatie is heel belangrijk. Tegelijkertijd doe je waardevolle ervaring op. We moeten vooruit blijven kijken naar waar behoefte aan is in de markt.”

“Ik zie veel uitdagingen in mijn werk”, vervolgt Mol. “Wat ik belangrijk vind, is om te blijven leren. Ik vind het leuk om technische en organisatorische problemen op te lossen. Door goed samen te werken met collega’s, met toeleveranciers en met klanten, kom je tot een goed resultaat. Ik heb de vrijheid om ideeën te genereren en uit te werken. Het is echt cool om je eigen hersenspinsels verwezenlijkt te zien worden. Op dit moment heb ik een paar patentaanvragen lopen. Een paar keer per jaar ben ik in de gelegenheid om echt offshore te zijn, dat is niet alleen leuk maar het is wat mij betreft essentieel; om goed te presteren heb ik die interactie nodig. Hier op kantoor staan alle deuren open en het bruist van de energie. Ik ben vol vertrouwen dat het nog lang zo blijft!”

In het bedrijf staan in de gangen overal modellen van door GustoMSC ontworpen units. Een deel ervan geeft een mooi beeld van de jack-up ontwikkeling. Van de eerste CJ46 (begin jaren ‘80) die kan opereren in een waterdiepte tot 62 meter en nog steeds operationeel is op de Noordzee, tot de CJ70 die kan opereren in een waterdiepte tot 150 meter. De serie is uitgebreid met het ontwerp van de grootste jack-up ter wereld; de CJ80. Deze is indrukwekkend door de totale hoogte die in de buurt komt van die van de Eiffeltoren. De CJ80 kan in een waterdiepte tot 175 m opereren, staande op poten van 232 m lang. Monstergolven van bijna 30 meter gaan ónder het platform door.

GustoMSC is continu bezig met nieuwe ontwikkelingen door in te spelen op de wensen van de klant en de behoefte in de offshore energiemarkt.

Dankzij de positieve ontwikkelingen gaat GustoMSC in september verhuizen naar de op een steenworp afstand gelegen voormalige Timmerfabriek van de oude scheepswerf Wilton Fijenoord. “Het karakteristieke gebouw uit 1948 met zijn maritieme historie past goed bij ons” vervolgt Mol. “Het is open en licht en het straalt de technische degelijkheid uit waar we trots op zijn. Hier kunnen we onze ambities verder realiseren.”

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW