Klanten, leveranciers en medewerkers verbinden... Hoe organiseer je dat? | Technisch Weekblad
Partner content

Klanten, leveranciers en medewerkers verbinden... Hoe organiseer je dat?

De trend van decentraal werken, digitalisering en het monitoren van processen op afstand is versneld door de coronapandemie. Ook het verbinden van data, precessen en mensen is in toenemende mate van belang. Hoe richt je een organisatie in op ‘het nieuwe normaal’?

Stel, jouw bedrijf brengt een nieuw product naar de markt, bijvoorbeeld een elektrische gitaar als in onderstaande download. Dat begint met ontwerpers die specialistische software gebruiken om materialen te kiezen, akoestiek te simuleren en te passen en meten om alle elektronica in de gitaar kwijt te kunnen. Ondertussen wil je weten of er een markt voor jouw product is, en wil je in een vroeg stadium renderings met je klanten delen. Ook wil je in dan al nadenken over de maakbaarheid van een product en de processen bij jouw bedrijf en zijn toeleveranciers.

 

‘Als je zo’n productcase uitwerkt, zie je al vrij snel 3 trends die door de covid-19 pandemie in een stroomversnelling zijn geraakt,’ aldus Ivo van Berkel, commercieel directeur Benelux van SOLIDWORKS. ‘Het begint logischerwijs met het verbinden van mensen, door de hele organisatie heen. De efficiëntie van een organisatie hangt direct samen met de datacorrectheid van gegevens die medewerkers uitwisselen’

Dat maakt een tweede trend zichtbaar. ‘Je wilt zo min mogelijk data-silo’s in een maakbedrijf,’ vervolgt Van Berkel. ‘Alle professionals – van designer tot marketeer, en van servicemedewerker tot inkoper – moeten toegang hebben tot dezelfde en meest geactualiseerde data.’ Dit data-gedreven werken is volgens Van Berkel essentieel, en slimme systemen en platforms om op te werken helpen daarbij.

In de derde plaats wil je ook processen verbinden aan de professionals in je organisatie en daarbuiten. Als die gitaar in productie genomen wordt, wil je continu inzicht in snelheid van productie, het aanleveren van benodigde materialen en het moment waarop je bestellingen uit kan leveren. ‘Inkopers, klanten, toeleveranciers of ontwerpers die nog een kleine update aan het product moeten doen – vanuit dezelfde data silo moet je alle processen kunnen managen in een moderne data-gedreven organisatie, aldus Van Berkel.

In deze whitepaper komt SOLIDWORKS met nog een volgende case. Een duikrobot die in opslagtanks voor de (petro-)chemische industrie inspecties uit kan voeren. Een compact apparaat, met elektromotoren, antennes, accu’s, camera’s en hightech elektronica die in een compacte ruimte gepast moet worden. Ondertussen moet een klassebureau de robot certificeren en zijn er tientallen potentiële klanten die interesse tonen en simulaties willen zien. Hoe manage je dat?

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW