3D-modelleurs van koen ontwerpen aan langste zinktunnel ter wereld | Technisch Weekblad
Partner content

3D-modelleurs van koen ontwerpen aan langste zinktunnel ter wereld

Mark van der Heijden | maandag 26 april 2021

Begin dit jaar is de bouw van de 18 km lange Fehmarn-tunnel tussen Duitsland en Denemarken van start gegaan. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor 3D-modelleurs van detacheerbedrijf koen.

Tussen Rødby in Denemarken en Puttgarden in Duitsland vaart nu nog een ferry, over acht jaar rijden auto’s en trein er door de langste verzonken weg- en spoortunnel ter wereld. De overtocht die nu nog een uur duurt, zal daarna in 7 tot 10 minuten zijn afgelegd. Dankzij een vierbaanssnelweg en twee treinsporen wordt de capaciteit van de tunnel bovendien veel hoger.

De Nederlandse baggermaatschappijen Van Oord en Boskalis wonnen samen met het Deense Sweco de tender voor de bagger- en landwinningswerken. Zij graven in de zeebodem een tunnelgeul van 60 meter wijd, 16 meter diep en 18 kilometer lang. Liefst 19 miljoen kubieke meter zand en stenen worden daarbij naar boven gehaald.

3D-modelleurs van koen spelen daarbij een belangrijke rol. Voor Van Oord ontwerpen zij onder andere dijken, landwinning en kustbescherming in AutoCAD Civil 3D. Tijdens de tender zijn hiervoor basic designs gemaakt. De 3D-tekenaars vertalen deze door naar een detail design, voorzien van de juiste elementen, aansluitingen en volumes.

De 3D-modelleurs zorgen er zo voor dat de uitvoerders precies weten wat er moet gebeuren als zij met de kraan komen aanvaren. Een van deze 3D-modelleurs is Loeki Dorenstouter (29). Via koen krijgt ze de kans om zich bij een uitdagende opdracht zich vast te bijten in het vak.

'Mijn consultant bij koen stelde het project Fehmarnbelt voor', vertelt Loeki. '‘Probeer het,’ zei hij. Uiteindelijk vertrouwde ik erop dat hij mij niet zou onderschatten. Of overschatten. En dat bleek! koen maakt echt werk van je wensen en zorgt dat jij op je plek terechtkomt.' Het is uitdagend werk, zegt ze. 'Zodra je een 3D-model maakt, kom je dingen tegen die in het theoretische design nog niet zichtbaar waren. Daardoor kun je vaak nog meedenken over het ontwerp.'

De technische professionals van koen werken op interimbasis bij verschillende opdrachtgevers. Dat doen zij vanuit een vast dienstverband bij koen. Zo genieten zij van veel afwisseling, maar ook zekerheid in hun werk. Deze professionals helpen opdrachtgevers vooruit met specialistische kennis en kunde. koen vindt uitdagende projecten voor hen die aansluiten bij de ambities.

Ook zorgt koen voor opleidingen, trainingen en kennissessies. Daarmee beschikken de professionals altijd over actuele kennis en vaardigheden. koen noemt deze manier van werken de groeiversneller. Voor professionals, maar ook voor de bedrijven waar zij aan de slag gaan. Bedrijven ontwikkelen zich weer met de kennis die interimmers meebrengen.

14.000 olifanten

De aanleg van de tunnel is een kunststuk op zich. Aan de Deense kust verrijst een fabriek ter grootte van 140 voetbalvelden die de 79 tunneldelen van elk 217 meter produceert en te water laat. Een tunnelelement weegt 73.000 ton, net zoveel als 14.000 olifanten.

Vier sleepboten manoeuvreren het element naar de tunnelgeul, waar het tot 45m onder de zeespiegel wordt verzonken en geassembleerd. Hiervoor gebruiken de baggeraars een nieuw proces. Omdat er elke week een element moet worden afgezonken, hebben zij een proces bedacht waar in principe geen duikers bij aan te pas komen. Dat maakt het afzinken veiliger en verlaagt de faalkansen.

De tunnelverbinding stond al in 1991 op de politieke agenda. Na jaren van onderzoeken en discussies over de begroting tekenden Denemarken en Duitsland in 2008. Pas acht jaar later werd het project gegund. In 2020 zijn de eerste werkzaamheden begonnen. In 2028 zal de tunnel gereed zijn.

Met een totale aanneemsom van 7,4 miljard euro is het Fehmarnbelt-tunnelproject één van de grootste infrastructuurwerken in Europa.