Partner content

Lightyear zet zijn auto's in het zonnetje

redactie | dinsdag 26 november 2019

Vervoersmiddelen op zonne-energie leken voor een lange tijd slechts een futuristisch droombeeld dat een keer in de zoveel tijd tot leven kwam in een op de televisie uitgezonden zonne-race. De laatste jaren hebben enkele autofabrikanten zich durven te wagen aan het maken van prototypen. Nederland mocht natuurlijk niet achterblijven.

Geïntegreerde zonnecellen

Hoewel Nederlandse autofabrikanten schaars zijn, is ons land een van de voorlopers op het gebied van zonne-auto’s. De Lightyear One is officieel aan het publiek geïntroduceerd, zodat iedereen kan zien met welke specificaties de nieuwe autofabrikant de concurrentie aangaat. De Lightyear One is een elektrische wagen die aan het net kan worden opgeladen. Daarnaast zorgen de geïntegreerde zonnecellen op de motorkap en het dak voor extra energie.

Futuristisch, licht en efficiënt

Wat vooral bijzonder is, is de manier waarop de Lightyear One omgaat met zijn energie. Zo hebben de designers ervoor gekozen om de wagen niet één, maar wel vier elektromotoren te geven. Ieder wiel heeft hierdoor zijn eigen elektromotor die voor aandrijving zorgt. Volgens Lightyear zorgt dit voor een significante verhoging van efficiëntie. Wat vooral opvalt is de gestroomlijnde druppelvorm en de afwezigheid van buitenspiegels om de weerstand te verkleinen. In plaats van spiegels aan de zijkanten, wordt er op een slimme manier gebruik gemaakt van camera’s. Volgens Lightyear zorgen al deze aspecten samen ervoor dat de wagen op een volle batterij wel 725 kilometer kan afleggen. Natuurlijk kan dit getal in de praktijk een stuk lager uitvallen, dus voor de accurate gegevens is het wachten op de resultaten van de openbare tests.

Zonne-energie vraagt om geduld

Dankzij de zonnecellen kan deze wagen naar schatting 700 kilowattuur per jaar opwekken, onder de Nederlandse weersomstandigheden. Vooral in de zomer wordt verwacht dat de zonne-energie zijn steentje bijdraagt. Zo zouden ze het bereik van de auto moeten kunnen verlengen met zo’n 50 tot 70 km. Hier is overigens wel geduld voor nodig, want volgens Lightyear kan hun wagen slechts 12 kilometer aan bereik winnen per zongeladen uur. Een autobezitter zal er dus op moeten rekenen dat hij de auto ook regelmatig aan de stekker moet bijladen.

Hoge kosten

De Lightyear One bezit een futuristisch design en unieke specificaties. Dit is ook terug te zien in de prijs: 119.000 euro. Toch deinst niet iedereen hier voor terug en naar verwachting zullen er vanaf 2021 al Lightyear Ones op de Nederlandse wegen te zien zijn. Om zo’n dure auto te kunnen bekostigen, kan men maar beter een goedkope autoverzekering nemen om de maandelijkse lasten wat te drukken. Al is dat vaak met de dure auto’s niet mogelijk; ook de premie is dan hoog. Toch zal men niet voor minder dan een allriskverkering moeten gaan. Een prijzige auto als de Lightyear verdient een goede verzekering.

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW