Waarom ook technische bedrijven moeten focussen op hun SEO | Technisch Weekblad
Partner content

Waarom ook technische bedrijven moeten focussen op hun SEO

| zondag 17 mei 2020

Search Engine Optimization of SEO is een belangrijke tool om als bedrijf meer klanten aan te trekken. Veel bedrijven in de technische wereld zien dit vooral als tool waar alleen echte retailbedrijven mee scoren en blijven inzetten op reputatie, mond-tot-mondreclame en keiharde sales zoals er al jaren wordt gewerkt. Begrijp ons niet verkeerd - dit is allemaal belangrijk - maar SEO inzetten kan ook veel voordelen bieden voor technische bedrijven. Deze sommen we graag voor je op. 

Lokale SEO

Lokale SEO kan ervoor zorgen dat je in jouw regio dé aanbieder van een bepaalde dienst bent. En dat is uiteraard wat je als bedrijf wilt! De laatste jaren zijn lokale zoekopdrachten veel belangrijker geworden. Volgens onderzoek kunnen maar liefst 46% van alle Google zoekopdrachten als lokaal worden bestempeld. Dat betekent dat er wordt gezocht op een bepaalde service in combinatie met een bepaalde locatie, zoals “ICT-bedrijf in Rotterdam” of “ingenieursbureau bij mij in de buurt”. Natuurlijk wil je dan als hoogste zoekresultaat scoren. 

Maak daarom op je website landingspagina’s aan waarbij een dienst + locatie wordt uitgelicht. Een bedrijf dat dit goed heeft aangepakt, is VCA-cursus.com, aanbieder van VCA cursussen. Zij bieden deze cursussen aan op tientallen locaties in Nederland. Als potentiële klanten dan googelen naar een cursus bij hen in de buurt, vinden ze steeds een passende landingspagina die hen cursussen voorstelt. Ga dus aan de slag met Google Adwords, zo kun je makkelijk de zoekvolumes van jouw dienst + locatie opzoeken. Vul deze landingspagina’s met duidelijke tekst en ranken maar! 

Om te scoren bij een zoekterm als ‘ingenieursbureau bij mij in de buurt’, moet je dan weer je Google My Business-account goed invullen. Zo weet de zoekmachine waar je bedrijf zich bevindt. Als iemand in de omgeving van je bedrijf op zoek is naar jouw diensten, dan kan je website worden getoond in de zoekresultaten of op de kaart. 

De kracht van reviews

Positieve mond-tot-mondreclame is erg belangrijk voor een bedrijf, maar ook online reviews kunnen een heel grote invloed hebben. Net zoals het doodnormaal is om de Yelp-reviews van een restaurant te lezen voor je er gaat eten, is het anno 2020 de normaalste zaak van de wereld om de Google-reviews van een bedrijf te bekijken, in welke sector een bedrijf ook aanwezig is. Goede reviews geven een positief beeld over een bedrijf en zorgen ervoor dat je bedrijf meer vertrouwen geniet. Zelfs iets minder goede reviews die duidelijk werden afgehandeld, kunnen een positief beeld geven van de klantenservice. Niet alleen potentiële klanten hechten waarde aan reviews, Google vindt dit ook erg belangrijk. 

Reviews zijn immers een van de belangrijkste ranking factoren van SEO. Bedrijven met reviews worden als geloofwaardiger aanzien, waardoor Google de websiteresultaten vaak hoger laat scoren en deze meer clicks genereren. 

Zoals je ziet, is SEO een niet te onderschatten onderdeel om mee te gaan met de tijd. Ga ook lokaal ranken door hier extra aandacht aan te besteden. We wensen je alvast veel succes.