Boekrecensies | Technisch Weekblad
Boekrecensies

Boekrecensie: Jacht op vuile bommen

donderdag 9 april 2020

Al jaren waarschuwen experts dat terroristen vuile bommen of kernbommen zullen gebruiken. Voormalig CIA-agent Amaryllis Fox doet in haar boek Mijn leven undercover haar inside verhaal uit de doeken.

Imposant boekwerk over ingenieurswerk in Suriname

woensdag 25 maart 2020

Op 22-2-2020 presenteerde LM Publishers Bouwen aan de Wilde Kust, deel twéé. Locatie: een bovenzaal bij de Surinametentoonstelling in de Nieuwe Kerk, Amsterdam. Een indrukwekkend boek van zo’n 600 pagina’s over de geschiedenis van de civiele infrastructuur van Suriname 1945 – 2020.

Recensie: De geschiedenis van energie - van vuur naar zon

donderdag 27 februari 2020

Er is geen enkele duurzame energiebron die zoveel energie kan leveren dan de zon. Elk jaar ontvangt de aarde 885 miljoen TWh aan zonne-energie. (Bedenk, 1 TWh is 1 miljoen MWh!). Om in het jaar 2050 de hele wereldbevolking, ofwel 10 miljard mensen, van stroom te voorzien zou het volstaan om een gebied zo groot als de Amerikaanse staat Texas vol te zetten met zonnepanelen. Met dit soort krachtige uitspraken veegt Anthony Penna, emeritus hoogleraar milieugeschiedenis aan de Amerikaanse Northeastern University, pessimistische opvattingen over de potentiële rol van duurzame energiebronnen van tafel.

Recensie: de zoektocht naar duurzaamheid in kaart gebracht

donderdag 5 december 2019

Wie de onlangs verschenen Bosatlas van de duurzaamheid doorbladert, zal dankzij de prachtige illustraties, infographics, diagrammen en het volop aanwezige kaartmateriaal niet zo snel denken dat dit naslagwerk handelt over een ernstig onderwerp als duurzaamheid. Toch behandelt dit boek wel degelijk zeer serieuze problemen, waaronder de verandering van het klimaat, de grondstoffencrisis, het verlies aan biodiversiteit en bijvoorbeeld de wateroverlast in Amsterdam, allemaal kwesties waar op korte termijn nog geen oplossing voor te vinden is.

Boekrecensie: Honderd jaar KLM laat eerste decennia onderbelicht

maandag 18 november 2019

De KLM bestaat dit jaar honderd jaar. En bij zo’n jubileum hoort uiteraard een boek. Met Welcome Aboard! van Bram Bouwens (verbonden aan het Onderzoeksinstituut voor Geschiedenis en Kunstgeschiedenis) en Frido Ogier (hoofdredacteur bij KLM) heeft dat jubileumboek vorm gekregen. In vijf hoofdstukken zetten deze auteurs de geschiedenis van in naam inmiddels de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld uiteen.