Bouw & Civiele Techniek

Bouw grootste zeesluis ter wereld

donderdag 5 december 2019

Sinds 2016 is Rijkswaterstaat in IJmuiden bezig met de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. Dankzij de nieuwe zeesluis kunnen vanaf begin 2022 grotere schepen ook bij laag water vlot en veilig het Noordzeekanaal opvaren. Een belangrijke ontwikkeling voor de groei van de Amsterdamse Haven en het Noordzeekanaalgebied. Tijdens de werkzaamheden moeten de al bestaande sluizen op het sluizencomplex in bedrijf blijven: een ingewikkelde opgave waarbij assetmanagement een cruciale rol speelt.

Werk mee aan het Amsterdam van de toekomst

donderdag 7 november 2019

Amsterdam is van oudsher verbonden met het water. De bruggen en kademuren zijn historische en essentiële verbindingen in de stad. Er is steeds meer aandacht voor het beheer en onderhoud van deze infrastructuur. Want veel bruggen en kademuren in de binnenstad zijn meer dan honderd jaar oud en verkeren in een slechte staat. We gaan het merendeel onderzoeken, begaanbaar houden met noodconstructies en vernieuwen. Tegelijkertijd nemen we maatregelen om de structurele overbelasting terug te dringen. Tot slot willen we de kans aangrijpen om ook een aantal waardevolle vernieuwingen aan te brengen om de stad klaar te maken voor de toekomst.

Amsterdam in hoogste versnelling voor onderhoud bruggen en kades

donderdag 7 november 2019

Er staan grootschalige onderhoudsplannen op de agenda van Amsterdam waarvoor veel technici nodig zijn. Zo neemt de gemeente 200 kilometer kade en 850 bruggen onder de loep om te onderzoeken of deze aan vervanging of renovatie toe zijn. Gezien de noodzaak komt er een opschaling van de onderhoudsproductie. Een gigantische uitdaging want tijdens de werkzaamheden – die inmiddels gestart zijn – moet de stad ook nog eens bereikbaar en leefbaar blijven.

Renovatie van stalen bruggen is een compleet nieuwe wereld

donderdag 7 november 2019

De komende decennia renoveert en vervangt Rijkswaterstaat meer dan duizend sluizen, bruggen, tunnels en viaducten als onderdeel van de landelijke onderhoudsopgave. Stalen bruggen, zoals de Van Brienenoordbrug, zijn hierin groots vertegenwoordigd: ongeveer 160 vaste en 175 beweegbare stalen brugdelen zijn de komende jaren onderdeel van diepgaand onderzoek naar de restlevensduur. Dit werk is een wereld van verschil met aanlegprojecten van nieuwe bruggen en vereist veel technische kennis.