donderdag 29 juli 2021
Wegenbouwbedrijf KWS zal nog dit jaar gebruik gaan maken van een 100% elektrische asfaltspreidmachine. De machine, die het asfalt op de weg legt, wordt op dit moment geproduceerd door Dynapac en UMS.
donderdag 29 juli 2021
Amsterdam laat 850 bruggen 200 km aan kademuur onderzoeken of daarbij versterking nodig is. Witteveen+Bos, Antea Group, Fugro en Arcadis zijn door de gemeente Amsterdam geselecteerd om dit onderzoek uit te voeren.
maandag 19 juli 2021
Het nieuwe kantoor van het Europees Octrooibureau (EPO) in Rijswijk is af. De bouw van 90.000 m2 kantooroppervlak en 1.750 werkplekken voor de grootste internationale organisatie in Nederland heeft in totaal minder dan 5 jaar geduurd.
donderdag 15 juli 2021
Door een ruimte via een laminaire stroming van de vloer naar het plafond te ventileren, worden aanwezigen in een ruimte 97% minder blootgesteld aan aerosolen dan bij een traditioneel klasse A ventilatiesysteem. Dat blijkt uit een TNO-onderzoek in opdracht van Goflow Technology.
dinsdag 13 juli 2021
Een fietspad langs de N315 bij Neede (Gelderland) zal worden voorzien van een toplaag die bestaat uit een mengsel van ligninehoudend asfalt en gerecycled asfalt. Lignine vervangt bitumen als lijmstof.
maandag 12 juli 2021
Pegamento uit Zeist heeft de Challenge Detectie 2020 van Rijkswaterstaat gewonnen, met een methode gebaseerd op kunstmatige intelligentie om bruggen veiliger te maken. In de ‘Bridge Calamity Recognizer’ combineert Pegamento haar expertise van beeldherkenning en interface-ontwerp om personen, vervoermiddelen en andere voorwerpen over de hele brug te detecteren en zo onveilige situaties te voorkomen.
donderdag 8 juli 2021
Bij de Suurhoffbrug aan de A15 bij Rotterdam wordt om deze te verstevigen een nieuwe techniek gebruikt. Staalplaten worden bevestigd met epoxy-lijm én bouten.
donderdag 1 juli 2021
In het Kanaal Gent-Terneuzen renoveert Rijkswaterstaat twee grote draaibruggen en maakt ze op afstand bedienbaar. Half juni testte Rijkswaterstaat de hydrauliek-installatie voor de brug bij Sas van Gent. 'Alleen door intensieve voorbereiding houden we de uiteindelijke ombouwtijd beperkt.'