vrijdag 20 mei 2005
De Europese vliegtuigbouwer Airbus zet Glare voorlopig in de wacht. Voor de toekomstige A350, die omstreeks 2009 zijn intrede doet, zal het Nederlandse ‘wondermateriaal’ niet worden gebruikt. Glare wacht een hevige concurrentiestrijd met geavanceerde legeringen en een breed scala aan composieten.
vrijdag 13 mei 2005
Vlieland kan geheel overschakelen op duurzame energie, zo bleek al in 2003 uit een haalbaarheidsstudie van adviesbureau Altran Technologies Netherlands. Maar de discussies over een elektriciteitskabel naar het vasteland hebben de plannen vertraagd.
vrijdag 6 mei 2005
Bussen op aardgas gaan het stadsvervoer in Haarlem en de regio IJmond voor hun rekening nemen. Dat betekent minder uitstoot van roet, fijn stof en stikstofdioxide.
vrijdag 22 april 2005
Vorige week stond in Technisch Weekblad de periode 1955-1975 centraal in de geschiedenis van vijftig jaar ECN. In het tweede deel de laatste dertig jaar: de nieuwe, niet-nucleaire energietechnologieën de business units,de splitsing tussen ECN en NRG en de ambities voor de toekomst.
vrijdag 22 april 2005
Om het groeiend aantal passagiers te kunnen opvangen, is in december 2004 de bouw van het nieuwe terminalgebouw op Eindhoven Airport begonnen. De architecten- en ingenieursbureaus KCAP, De Bever, Naco, D3BN en Deerns zijn erbij betrokken.
vrijdag 22 april 2005
Wat wordt de vervanger van de hogerendementsketel die een kwart eeuw geleden op de markt kwam. De Gasunie houdt het op een thuiscentrale voor warmtekrachtkoppeling.
vrijdag 22 april 2005
Supergeleiding is een oplossing op zoek naar een probleem. De Hannover Messe toonde vorige week de eerste prototypen.
vrijdag 22 april 2005
Witteveen + Bos heeft in 2004 goede zaken gedaan. Zowel op de thuismarkt als in het buitenland ziet het Deventer ingenieursbureau perspectieven.