Maritiem & Offshore | Technisch Weekblad
Maritiem & Offshore

Meer kracht minder slijtage

dinsdag 16 november 2021

Naarmate de windturbines in Europa groter worden – met bladen die binnenkort langer zijn dan een voetbalveld – is de grootste uitdaging om meer vermogen te leveren met minder slijtage. Door oppervlakte-erosie aan te pakken met een combinatie van verbeterde coatings en slimmere detectiemethoden, kunnen de bladen van windturbines langer dienst doen.

Goede vraag: Welke nieuwe scheepsbrandstof is het meest kansrijk?

dinsdag 16 november 2021

Søren Skou, de ceo van A.P. Møller-Maersk, is optimistisch over de energietransitie in de zeevaart. ‘s Werelds grootste containerrederij – en met 12 miljoen ton per jaar de grootste afnemer van stookolie – verwacht ruim vóór de deadline van 2050 CO2-neutraal te worden. ‘Het gaat sneller dan verwacht,’ vertelde Skou begin november aan persbureau Bloomberg.

Ruimte voor de reservedeur

donderdag 4 november 2021

De Zeesluis IJmuiden is met zijn afmetingen van 70 m breed en 500 m lang de grootste zeesluis ter wereld. Toch lijkt het of je pas op deze foto goed ziet hoe immens groot dat is.

Het schip van het jaar is... een elektrische veerboot

vrijdag 17 september 2021

De jury van de Maritime Award: KNVTS Ship of the Year 2021 heeft drie volledig elektrische veerboten genomineerd. Twee van de genomineerde schepen zijn gebouwd door Holland Shipyards Group en de derde door Damen Shipyards. De prijs wordt uitgereikt tijdens het Maritime Awards Gala op 1 november in De Doelen in Rotterdam.

Maritieme sector is klaar voor verduurzaming

donderdag 16 september 2021

De ambitieuze klimaatplannen van de Europese Commissie stellen de zeevaart voor uitdagingen waar in het Masterplan voor een emissieloze maritieme sector eerder al deels invulling is gegeven. ‘Door dit masterplan uit te voeren, kunnen we voorop lopen in de markt.’