Maritiem & Offshore | Technisch Weekblad
Maritiem & Offshore

Vaccinatieprogramma zeevarenden van start

woensdag 9 juni 2021

Door de Covid-19 pandemie zaten vorig jaar duizenden zeevarenden vast op hun schip. Inmiddels lukt het beter om bemanningsleden af te lossen, maar de internationale reisbeperkingen maken het nog steeds lastig voor zeevarenden om naar huis of schip te reizen. Hierdoor kunnen zij haast niet deelnemen aan het reguliere vaccinatieprogramma tegen Covid-19. Om deze reden start de KVNR vanaf 9 juni een vaccinatieprogramma voor zeevarenden werkzaam op zeeschepen die onder Nederlandse vlag of in Nederlands beheer varen.

Autonoom e-barge concept voor container shuttledienst

woensdag 9 juni 2021

Als onderdeel van een internationale alliantie onder leiding van Havenbedrijf Rotterdam wil Wärtsilä een commercieel levensvatbaar autonoom varend schip bouwen dat shuttlediensten verzorgt tussen verschillende containerterminals. Het schip wordt elektrisch aangedreven via verwisselbare containers van het Rotterdamse bedrijf Zero Emission Services (ZES).

TW Podcast: Wandelend naar je werk op zee

dinsdag 8 juni 2021

Hoe zet je veilig mensen over van bewegende schepen naar vaste constructies? Die vraag wordt steeds relevanter nu een groot deel van onze energievoorziening offshore komt te staan in de gedaante van grote offshore windturbines. Een podcast met Jan van de Tempel, oprichter van Ampelmann en de ontwikkelaar van de 'loopbrug' naar offshore installatieschepen.

Zwavelrichtlijn: scrubbers in scheepvaart onder vuur

vrijdag 4 juni 2021

Sinds vorig jaar is het maximale zwavelgehalte in stookolie voor de scheepvaart verlaagd naar 0,5%. Schepen mogen alleen nog hoogzwavelige stookolie (HFO) aan boord hebben als ze voorzien zijn van een scrubber die de zwaveloxiden uit de schoorsteen wast. Onderzoekers in vakblad Science stellen dat hiermee de lucht schoner wordt maar het water viezer en maken zich zorgen over de gevolgen van toxische stoffen voor het mariene ecosysteem. Hoe gevaarlijk is dat?

Transformatoren voor Hollandse Kust Noord

vrijdag 4 juni 2021

Twee transformatoren (400MVA/230kV) voor offshore windpark Hollandse Kust Noord zijn met binnenvaartschip Gendtia verscheept naar Hoboken bij Antwerpen, waar ze op de werf van ENGIE Fabricom op platformen worden gemonteerd. De transformatoren van 300 ton per stuk zijn gefabriceerd door Royal Smit Transformatoren, dat voor TenneT ook al de transformatoren voor Hollandse Kust Zuid had vervaardigd.

Belgen bundelen krachten in productie groene waterstof

woensdag 2 juni 2021

Zes Belgische bedrijven en onderzoeksinstellingen, waaronder DEME, vormen een consortium en gaan miljoenen investeren in onderzoek om de productie van groene waterstof efficiënter te maken. Dit moet leiden tot de bouw van een prototype van een nieuw soort elektrolyse-installatie in 2023.

Cruiseschepen met hybride brandstofcellen

dinsdag 1 juni 2021

Cruiseschepen zijn drijvende steden, die op de meest vervuilende brandstoffen draaien. Zo schetste een medewerker van de internationale milieuorganisatie Transport & Environment eens het probleem van de vakantieoorden. Ze stoten veel vervuilende stoffen uit en liggen in vergelijking met vrachtschepen ook nog eens langer in havens, waardoor ze het milieu relatief ernstiger belasten.

DEME doopt 's werelds krachtigste snijkopzuiger

vrijdag 28 mei 2021

Op 21 mei was het eindelijk zover. In Vlissingen vond de doopplechtigheid plaats van het 'schip der schepen' in de vloot van baggerconcern DEME, de megacutterzuiger 'Spartacus'. Met een totaal geïnstalleerd vermogen van 44.180 kW is het schip in staat op ongeëvenaarde snelheid harde grond te snijden.