Maritiem & Offshore

Vijandelijke onderzeeboten worden minder ongrijpbaar

dinsdag 26 mei 2020

Er gaat een grote dreiging uit van onderzeeboten, omdat ze zich ongezien kunnen verplaatsen. Eind dit jaar verwachten de Defensie Materieel Organisatie (DMO) en het Commando Zeestrijdkrachten een nieuw systeem in gebruik te nemen in de strijd tegen vijandelijke onderzeeboten. “De nieuwe Multi Use Accoustic Support Suite (MUASS) draagt eraan bij onderzeeboten iets meer grijpbaar te maken. Beter gezegd: om beter inzicht te krijgen in de onderwaterwereld waarin ze zich bevinden”, zegt luitenant-ter-zee 1 Tjarda Wilbrink, specialist meteorologie en oceanografie bij de Marine.

Coronamaatregelen bevestigen nut augmented reality

maandag 18 mei 2020

Gastankerrederij Anthony Veder en Bureau Veritas hebben onlangs een succesvolle pilot afgerond betreffende het op afstand uitvoeren van een klasse-inspectie. Met behulp van augmented reality werden verschillende cruciale systemen aan boord van gastanker ‘Coral Favia’ geïnspecteerd.

Bouw langste zinktunnel ter wereld eindelijk van start

donderdag 14 mei 2020

De bouw van de 18 km lange Fehmarn-tunnel tussen Duitsland en Denemarken gaat na jarenlang oponthoud per 1 januari 2021 definitief van start. Bij de bouw van de langste zinktunnel ter wereld is een prominente rol weggelegd voor de Nederlandse en Belgische waterbouwers Boskalis, DEME en Van Oord. Bouwbedrijf BAM krijgt een hoofdrol bij de productie van de 89 tunnelelementen.

Scheepskraan ingestort tijdens laadtest

maandag 4 mei 2020

Zaterdag 2 mei stortte er in de Duitse haven Rostock een scheepskraan met een hijskracht van 5.000 ton in. Er zijn enkele mensen lichtgewond geraakt. De kraan, van het type HLC 295000, heeft aanzienlijke schade opgelopen.

Sail out stopcontact op zee

dinsdag 7 april 2020

Op 30 maart vond de sail out plaats van de topside van het platform Borssele Beta. Borssele Beta is een groot ‘stopcontact’ voor de aansluiting van offshore windparken op het net. Het gaat daarbij om de windgebieden Borssele III en IV, voor de kust van Zeeland. De topside van 25 m hoog, 58 m lang en 32 m breed en een gewicht van 3.650 ton, werd met succes op het jacket geplaatst.

Verleden is geen indicatie voor extreem weer van de toekomst

maandag 6 april 2020

Er is in Nederland een tijd geweest dat men de dorpsoudste raadpleegde om te bepalen hoe hoog een binnendijk moest zijn om het risico op overstromingen van huizen en landerijen te beperken. Die oudere man kon zich herinneren dat tijdens een overstroming in zijn jeugd alle koebeesten in de stal van boer zo-en-zo tot hun knieën in het  water stonden. Zo had men tenminste een idee hoe hoog de nieuwe dijk moest zijn om een herhaling daarvan te voorkomen.