Maritiem & Offshore | Technisch Weekblad
Maritiem & Offshore

Het schip van het jaar is... een elektrische veerboot

vrijdag 17 september 2021

De jury van de Maritime Award: KNVTS Ship of the Year 2021 heeft drie volledig elektrische veerboten genomineerd. Twee van de genomineerde schepen zijn gebouwd door Holland Shipyards Group en de derde door Damen Shipyards. De prijs wordt uitgereikt tijdens het Maritime Awards Gala op 1 november in De Doelen in Rotterdam.

Maritieme sector is klaar voor verduurzaming

donderdag 16 september 2021

De ambitieuze klimaatplannen van de Europese Commissie stellen de zeevaart voor uitdagingen waar in het Masterplan voor een emissieloze maritieme sector eerder al deels invulling is gegeven. ‘Door dit masterplan uit te voeren, kunnen we voorop lopen in de markt.’

‘Eigenlijk is dit werk hetzelfde als aan boord’

woensdag 15 september 2021

Mart Clazing (26) is een oer-nuchtere Allround Onderhoud en Storingsmonteur uit Zevenhuizen, Rotterdam. Tot vorig jaar was hij Maritiem Officier in hart en nieren, als onderhoudsmonteur in de machinekamer. “Een paar maanden op zee, een maand thuis. Dat was mijn leven.” Nu ziet dat er heel anders uit, als monteur aan wal. Dit is hoe hij de transitie maakte, via Evoke, en hoe het heeft uitgepakt.

‘Zo vaar je comfortabel met 40 knopen op ruwe zee’

woensdag 15 september 2021

Vijftien jaar geleden bouwde Damen voor het eerst een crewboat met de destijds revolutionaire bijlboeg. Nu heeft de scheepsbouwer uit Gorinchem het concept maximaal door ontwikkeld om een alternatief te bieden voor offshore helikopter transport. ‘Tijdens de energietransitie hebben we zeker dit soort schepen nog nodig.’

Schoon schip voor onderzoek naar ons maritieme milieu

woensdag 15 september 2021

Als het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) nieuwe onderzoeksschepen laat bouwen, kun je ervan uitgaan dat het ambitieuze projecten worden. Het onderzoeksinstituut waarschuwt immers regelmatig voor de gevolgen van een opwarmende aarde. Wat technisch redelijkerwijs mogelijk is om de milieu- en klimaatimpact te reduceren, zal het NIOZ op deze schepen willen realiseren.

‘Maritieme supply chain krijgt ongehoorde dreun’

dinsdag 14 september 2021

Al ruim dertig jaar volgt de Rotterdamse haveneconoom Bart Kuipers de wereldhandel en het zeetransport, maar de gevolgen van de coronapandemie en de Suezblokkade voor de maritieme supply chain noemt hij ‘ongehoord’. ‘Tijdens de oliecrisis in 1973 zag je de olieprijzen in korte tijd verviervoudigen. Nu zijn de containertarieven met 600% gestegen. Toen was olie een drijvende kracht in de wereldeconomie, nu is dat containerisatie. Als de prijs van een belangrijke asset in minder dan een jaar verzesvoudigt, heb je een echte economische crisis te pakken.’