Maritiem & Offshore | Technisch Weekblad
Maritiem & Offshore

Verleden is geen indicatie voor extreem weer van de toekomst

maandag 6 april 2020

Er is in Nederland een tijd geweest dat men de dorpsoudste raadpleegde om te bepalen hoe hoog een binnendijk moest zijn om het risico op overstromingen van huizen en landerijen te beperken. Die oudere man kon zich herinneren dat tijdens een overstroming in zijn jeugd alle koebeesten in de stal van boer zo-en-zo tot hun knieën in het  water stonden. Zo had men tenminste een idee hoe hoog de nieuwe dijk moest zijn om een herhaling daarvan te voorkomen.

‘Kustbescherming Manhattan is complex ondergronds geheel’

dinsdag 25 februari 2020

Dit jaar begint Arcadis in de Verenigde Staten met het bouwen van hoogwaterbeschermingsdijken rond Manhattan. Zo wordt het financiële hart van Amerika voor anderhalf miljard dollar beschermd tegen het water. Arcadis US heeft de leiding in de voorbereiding van het plan. Edgar Westerhof: ‘Iedereen kijkt naar dit project.’

Veerkrachtige kustbescherming in Londense galerie

dinsdag 25 februari 2020

Tot 16 mei 2020 is in de Roca London Gallery in Londen een tentoonstelling te zien getiteld: Sea Change: Flood Resilient Architecture for the 21st Century. Het is een expositie waarin architecten en ingenieurs reeds gerealiseerde projecten en plannen laten zien die kustgebieden duurzaam  beschermen tegen de stijgende zeespiegel en toenemende hoeveelheden neerslag. Het zijn vooral projecten die het landschap intact laten of herstellen, natuurlijke elementen gebruiken, ruimte geven aan het water en meestal multifunctioneel zijn.

Kernkrachten in de ijskou

donderdag 13 februari 2020

Als enige land ter wereld zet Rusland nucleair aangedreven schepen in. Zo heeft het een heuse nucleaire ijsbrekersvloot. Maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen en wegen die wel op tegen de potentiële nadelen?

Autonoom op zeemijnenjacht

donderdag 13 februari 2020

Onderzoeksinstituut MARIN heeft de mAUV ontwikkeld, een modulair autonoom onderwatervaartuig waarmee het onderzoekt hoe ze een AUV (autonomous underwater vehicle) optimaal kunnen besturen en autonoom missies kunnen laten uitvoeren. De mAUV is 3 m lang, heeft een topsnelheid van 3,6 km/h en heeft een accuduur van twee uur. Onlangs demonstreerde MARIN het vaartuig door het manoeuvres uit te laten voeren rond een zeemijn. Het opsporen daarvan is een van de toepassingen.

Detectorbollen inpluggen op de zeebodem

dinsdag 11 februari 2020

Op een windstille zaterdagochtend in januari vertrekt het bijna 50 m lang schip Castor 02 van FOSELEV group de Zuid-Franse haven La Seyne-sur-Mer. De missie: twee detectie-eenheden plaatsen op de bodem van de Middellandse Zee, op 40 kilometer uit de kust bij Toulon. TW ging mee bij de te water lating. De detectie-eenheden gaan deel uitmaken van een neutrinotelescoop waarvan het Franse deel een oppervlak heeft van 250x250 m. 

Onbemande Mayflower gaat oceaan oversteken

dinsdag 28 januari 2020

In het Poolse Gdansk leggen scheepsbouwers de laatste hand gelegd aan de romp van de trimaran MAS (Mayflower Autonomous Ship), een volledig autonoom schip dat in september 2020 de Atlantische oceaan moet oversteken van Plymouth in Engeland naar Plymouth in Massachussetts. Dit om te herdenken dat in 1620 Britse pilgrims in de koopvaarder Mayflower de oceaan overstaken om te beginnen met de kolonisering van Amerika.