Maritiem & Offshore | Technisch Weekblad
Maritiem & Offshore

IEEE voorziet technische mijlpalen in 2021

donderdag 11 maart 2021

De pandemie bleek in 2020 een stimulans voor biotch en AI, maar in andere sectoren zorgde het virus voor vertragingen in R&D en productontwikkeling. Het tijdschrift IEEE voorspelt nu optimistisch dat 2021 weer een goed jaar zal zijn met veel mijlpalen op het gebied van de technologie. Hieronder een aantal belangrijke ontwikkelingen.

Hightech in de bagger

donderdag 4 maart 2021

In een afgelegen gebied in het noordwesten van Canada bouwde Boskalis de afgelopen drie winters mee aan een nieuwe LNG-exportterminal. Nauwkeurig baggeren, moderne software en rekening houden met flora en fauna. 'Dit was meer dan alleen zand verplaatsen.'

Grootste elektrische veerboot vaart in Noorwegen

woensdag 3 maart 2021

De grootste elektrische veerboot ter wereld vaart sinds deze maand in Noorwegen tussen Horten en Moss, twee steden iets ten zuiden van Oslo. De Bastø Electric kan per overtocht 200 auto's of 24 vrachtwagens en 600 passagiers vervoeren.

Klimaatneutraal schip in 2023: 'eerst zien, dan geloven'

maandag 22 februari 2021

Klimaatneutraal transport over zee. Het Deense A.P. Møller -Maersk wil dit in 2023 al gaan doen met een ‘carbon neutral’ vrachtschip. Maar kan de grootste maritieme vervoerder ter wereld dit waarmaken? En wat betekent klimaatneutraal precies? “De komst van dit schip zou wel eens voor een grote verandering kunnen zorgen in de brandstofketen.”

Van Oord betrokken bij bouw kades Amaliahaven

maandag 22 februari 2021

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft de aanleg van zo’n 2,4 kilometer aan kades en grondkeringen in de Prinses Amaliahaven gegund aan het bouwconsortium van Hochtief, Ballast Nedam en Van Oord. De aanleg van de kades is het startsein voor de verdere ontwikkeling van de Amaliahaven op de Maasvlakte II. De ontwikkeling kan leiden tot de jaarlijkse overslag met 4 miljoen standaardcontainers (TEU).

Maersk heeft in 2023 eerste klimaatneutrale vrachtschip

donderdag 18 februari 2021

De grootste maritieme vrachtvervoerder ter wereld, het Deense A.P. Møller-Maersk wil binnen enkele jaren varen met een klimaatneutraal vrachtschip. De eerste ‘carbon neutral container feeder’ moet in 2023 klaar zijn voor gebruik. “We willen bewijzen dat het kan.”