Maritiem & Offshore | Technisch Weekblad
Maritiem & Offshore

‘Eigenlijk is dit werk hetzelfde als aan boord’

woensdag 15 september 2021

Mart Clazing (26) is een oer-nuchtere Allround Onderhoud en Storingsmonteur uit Zevenhuizen, Rotterdam. Tot vorig jaar was hij Maritiem Officier in hart en nieren, als onderhoudsmonteur in de machinekamer. “Een paar maanden op zee, een maand thuis. Dat was mijn leven.” Nu ziet dat er heel anders uit, als monteur aan wal. Dit is hoe hij de transitie maakte, via Evoke, en hoe het heeft uitgepakt.

‘Zo vaar je comfortabel met 40 knopen op ruwe zee’

woensdag 15 september 2021

Vijftien jaar geleden bouwde Damen voor het eerst een crewboat met de destijds revolutionaire bijlboeg. Nu heeft de scheepsbouwer uit Gorinchem het concept maximaal door ontwikkeld om een alternatief te bieden voor offshore helikopter transport. ‘Tijdens de energietransitie hebben we zeker dit soort schepen nog nodig.’

Schoon schip voor onderzoek naar ons maritieme milieu

woensdag 15 september 2021

Als het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) nieuwe onderzoeksschepen laat bouwen, kun je ervan uitgaan dat het ambitieuze projecten worden. Het onderzoeksinstituut waarschuwt immers regelmatig voor de gevolgen van een opwarmende aarde. Wat technisch redelijkerwijs mogelijk is om de milieu- en klimaatimpact te reduceren, zal het NIOZ op deze schepen willen realiseren.

‘Maritieme supply chain krijgt ongehoorde dreun’

dinsdag 14 september 2021

Al ruim dertig jaar volgt de Rotterdamse haveneconoom Bart Kuipers de wereldhandel en het zeetransport, maar de gevolgen van de coronapandemie en de Suezblokkade voor de maritieme supply chain noemt hij ‘ongehoord’. ‘Tijdens de oliecrisis in 1973 zag je de olieprijzen in korte tijd verviervoudigen. Nu zijn de containertarieven met 600% gestegen. Toen was olie een drijvende kracht in de wereldeconomie, nu is dat containerisatie. Als de prijs van een belangrijke asset in minder dan een jaar verzesvoudigt, heb je een echte economische crisis te pakken.’

‘Zo vaar je comfortabel met 40 knopen op ruwe zee’

dinsdag 7 september 2021

Vijftien jaar geleden bouwde Damen voor het eerst een crewboat met de destijds revolutionaire bijlboeg. Nu heeft de scheepsbouwer uit Gorinchem het concept maximaal door ontwikkeld om een alternatief te bieden voor offshore helikopter transport. “Tijdens de energietransitie hebben we zeker dit soort schepen nog nodig.”

Alphenaar vaart met capaciteit van 36 elektrische auto's

maandag 6 september 2021

Sinds 6 september vaart de Alphenaar als het eerste Nederlandse binnenvaartschip op verwisselbare energiecontainers. Het schip vaart tussen Alphen aan den Rijn en Moerdijk voor bierbrouwer Heineken, de eerste 'eindklant' van Zero Emission Services *ZES). De energiecontainers leveren een vermogen van 2MWh, vergelijkbaar met de capaciteit van 36 elektrische auto's.

Schip vol accu’s in plaats van kabel naar windpark

maandag 6 september 2021

Het Japanse bedrijf Power X hoopt de elektriciteit van windparken op zee op een opmerkelijke manier aan land te krijgen: met een schip vol batterijen. In 2025 hoopt het zijn eerste Power ARK 100 af te hebben. Een 100,5 m lange en 21,9 m brede trimaran (2200 DWT) met daarop 100 accu’s, die samen 222 MWh kunnen opslaan. Het schip moet 300 km kunnen varen op elektriciteit en eventueel deels op biodiesel.