Maritiem & Offshore

Van Dalen: Innovatief in een conservatieve sector Premium

vrijdag 23 mei 2014

De offshoreindustrie staat niet bekend om zijn innovatieve karakter, maar dat beeld is maar ten dele terecht, zegt Wouter van Dalen, r&dmanager van Seaway Heavy Lifting. Een jonge innovatiedeskundige met een achtergrond buiten de maritieme sector is misschien wel precies wat een bedrijf als SHL nodig heeft. ‘Ik heb bij TNO een heel goed beeld gekregen hoe r&d eruit hoort te zien. Nu ben ik dat aan het toepassen in de maritieme wereld.’

Gate terminal: van één naar vele lng-stromen

woensdag 16 september 2015

In 2005 startten N.V. Nederlandse Gasunie en Koninklijke Vopak N.V. met de ontwikkeling van de Gate terminal op de Maasvlakte, die in 2011 volledig operationeel werd. Destijds achtte men in Nederland de markt geschikt voor een flinke investering in de internationale lng-distributie vanuit Rotterdam. Door diverse ontwikkelingen op de markt veranderde de situatie en moest Gate terminal mee veranderen. Hoe is de situatie van de Rotterdamse lng-terminal tien jaar later?

‘In 2025 werkt een derde van alle havens volautomatisch’ Premium

donderdag 24 september 2015

Het Nederlandse bedrijf TBA staat aan de basis van de automatisering van havens over de hele wereld. Het levert besturingssoftware voor de nieuwe, geautomatiseerde containerterminals op de Tweede Maasvlakte, maar ook voor de moderne terminals van Hamburg, Antwerpen en Los Angeles. Directeur Yvo Saanen verwacht wereldwijd een vertienvoudiging van het aantal automatische terminals binnen tien jaar.

150 jaar oud en nog springlevend Premium

donderdag 22 oktober 2015

Als er één industrietak is waar Nederland van oudsher in uitblinkt, is het wel de scheepsbouw. Bedrijven uit die hoek hebben dan ook vaak een rijke historie, zo laat bijvoorbeeld Damen Marine Components – voorheen Van de Giessen – zien. De producent van scheepsbouwconstructies uit Hardinxveld vierde op 7 oktober haar 150-jarige bestaan, maar de wortels van het bedrijf gaan zelfs nog verder terug, vertelt directeur Steef Staal. ‘Uit de stadsarchieven van Gorinchem, waar de eerste werf was gevestigd, blijkt dat op die plek altijd al werven waren, zeker vanaf begin 17e eeuw.’