donderdag 11 maart 2021
De pandemie bleek in 2020 een stimulans voor biotch en AI, maar in andere sectoren zorgde het virus voor vertragingen in R&D en productontwikkeling. Het tijdschrift IEEE voorspelt nu optimistisch dat 2021 weer een goed jaar zal zijn met veel mijlpalen op het gebied van de technologie. Hieronder een aantal belangrijke ontwikkelingen.
maandag 8 maart 2021
Met enige regelmaat belandt de landelijke media bij de Pioneering Spirit, met een omvang van 382 bij 124 m het grootste schip ter wereld. De podcast BNR Techniektour ging op 22 februari langs bij dit werkschip, en doet uit de doeken wat de slimme engineers in Delft bedacht hebben.
donderdag 4 maart 2021
In een afgelegen gebied in het noordwesten van Canada bouwde Boskalis de afgelopen drie winters mee aan een nieuwe LNG-exportterminal. Nauwkeurig baggeren, moderne software en rekening houden met flora en fauna. 'Dit was meer dan alleen zand verplaatsen.'
woensdag 3 maart 2021
De grootste elektrische veerboot ter wereld vaart sinds deze maand in Noorwegen tussen Horten en Moss, twee steden iets ten zuiden van Oslo. De Bastø Electric kan per overtocht 200 auto's of 24 vrachtwagens en 600 passagiers vervoeren.
maandag 22 februari 2021
Klimaatneutraal transport over zee. Het Deense A.P. Møller -Maersk wil dit in 2023 al gaan doen met een ‘carbon neutral’ vrachtschip. Maar kan de grootste maritieme vervoerder ter wereld dit waarmaken? En wat betekent klimaatneutraal precies? “De komst van dit schip zou wel eens voor een grote verandering kunnen zorgen in de brandstofketen.”
maandag 22 februari 2021
Het Havenbedrijf Rotterdam heeft de aanleg van zo’n 2,4 kilometer aan kades en grondkeringen in de Prinses Amaliahaven gegund aan het bouwconsortium van Hochtief, Ballast Nedam en Van Oord. De aanleg van de kades is het startsein voor de verdere ontwikkeling van de Amaliahaven op de Maasvlakte II. De ontwikkeling kan leiden tot de jaarlijkse overslag met 4 miljoen standaardcontainers (TEU).
donderdag 18 februari 2021
De Afsluitdijk wordt de komende jaren versterkt met 75.000 betonblokken van 6.500 kg en 700.000 m² blokken van 1.800 kg. Twee speciaal ontworpen kranen voeren het werk uit.
donderdag 18 februari 2021
De grootste maritieme vrachtvervoerder ter wereld, het Deense A.P. Møller-Maersk wil binnen enkele jaren varen met een klimaatneutraal vrachtschip. De eerste ‘carbon neutral container feeder’ moet in 2023 klaar zijn voor gebruik. “We willen bewijzen dat het kan.”