Maritiem & Offshore | Technisch Weekblad
Maritiem & Offshore

Schoonmaakrobot reinigt olietanker tijdens laden

woensdag 23 juni 2021

De schoonmaakrobot van Fleet Cleaner maakt gebruik van hogedruk water om aangroei van de romp bij schepen te verwijderen tijdens het laden en lossen in de haven. Het Delftse bedrijf heeft hiervoor een ATEX-gecertificeerde (brandveilige) installatie ontwikkeld. Op de Europoort-terminal van tankopslagbedrijf Vopak in Rotterdam is deze installatie voor de eerste keer met succes toegepast.

Marin en maritieme sector maken schoon schip

maandag 14 juni 2021

Niet alleen de luchtvaartsector ligt flink onder vuur door zijn uitstoot van broeikasgassen; ook de scheepvaart moet volgens internationale afspraken flink vergroenen. Een pittige opgave, maar eentje waarvoor zo’n twintig partijen uit de maritieme sector samen met Marin de handen uit de mouwen steken. Het doel: machinekamers voor diverse scheepstypen die een stuk minder broeikasgassen uitstoten.

Zwavelrichtlijn: scrubbers in scheepvaart onder vuur

maandag 14 juni 2021

Sinds vorig jaar is het maximale zwavelgehalte in stookolie voor de scheepvaart verlaagd naar 0,5%. Schepen mogen alleen nog hoogzwavelige stookolie (HFO) aan boord hebben als ze voorzien zijn van een scrubber die de zwaveloxiden uit de schoorsteen wast. Onderzoekers in vakblad Science stellen dat hiermee de lucht schoner wordt maar het water viezer en maken zich zorgen over de gevolgen van toxische stoffen voor het mariene ecosysteem. Hoe gevaarlijk is dat?

Vaccinatieprogramma zeevarenden van start

woensdag 9 juni 2021

Door de Covid-19 pandemie zaten vorig jaar duizenden zeevarenden vast op hun schip. Inmiddels lukt het beter om bemanningsleden af te lossen, maar de internationale reisbeperkingen maken het nog steeds lastig voor zeevarenden om naar huis of schip te reizen. Hierdoor kunnen zij haast niet deelnemen aan het reguliere vaccinatieprogramma tegen Covid-19. Om deze reden start de KVNR vanaf 9 juni een vaccinatieprogramma voor zeevarenden werkzaam op zeeschepen die onder Nederlandse vlag of in Nederlands beheer varen.

Autonoom e-barge concept voor container shuttledienst

woensdag 9 juni 2021

Als onderdeel van een internationale alliantie onder leiding van Havenbedrijf Rotterdam wil Wärtsilä een commercieel levensvatbaar autonoom varend schip bouwen dat shuttlediensten verzorgt tussen verschillende containerterminals. Het schip wordt elektrisch aangedreven via verwisselbare containers van het Rotterdamse bedrijf Zero Emission Services (ZES).