Maritiem & Offshore | Technisch Weekblad
Maritiem & Offshore

Onderzoeksschip Nuyina kiest het zeegat

woensdag 1 september 2021

Het nieuwe Antarctic Supply Research Vessel Nuyina, gebouwd door Damen Shipyards, is vanuit Vlissingen uitgevaren voor haar zeven weken durende thuisreis naar Hobart, Tasmanië. Met de officiële overdracht aan de Australische autoriteiten is het 160 meter lange schip nu het meest geavanceerde Arctische onderzoeksschip ter wereld.

Goede vraag: Is blauwe waterstof inderdaad helemaal niet groen?

dinsdag 31 augustus 2021

De publicatie van een wetenschappelijk artikel heeft gezorgd voor een hete zomer in de wereld van waterstof en ccs. In ‘How green is blue hydrogen?’ berekenen twee Amerikaanse hoogleraren dat door weglekken van methaan blauwe waterstof voor woningverwarming slechter is dan gewoon aardgas in een cv-ketel verbranden en blauwe waterstof nauwelijks emissiereductie oplevert vergeleken bij grijze waterstof. Moet de blauwe waterstof dan maar gelijk bij het grof vuil van het klimaatbeleid nog voor er goed en wel aan begonnen is?

Methaanoxidatie als noodrem voor warmer klimaat

dinsdag 31 augustus 2021

Nu het besef groeit dat alleen razendsnel en grootschalige maatregelen klimaatverandering binnen de perken houden, verschuift de aandacht van de klimaatwereld van CO2 naar methaan (CH4). In het afgelopen decennium was de bijdrage van CO2 aan de opwarming van de wereld nog slechts anderhalf maal zo groot als die van methaan. Dat komt omdat methaan op korte termijn een factor honderd keer meer opwarming veroorzaakt dan CO2 en de concentratie methaan veel sneller toeneemt dan die van CO2.

Eerste grote vrachtschepen op methanol

dinsdag 31 augustus 2021

Omdat grote vrachtschepen een levensduur hebben van 20 à 30 jaar zijn beslissingen die rederijen nu nemen van groot belang voor de CO2-uitstoot van de maritieme sector in 2050. De Deense transportgigant Maersk heeft deze zomer een belangrijke stap gezet met de bestelling van 8 grote containerschepen (tot 16.000 containers) die zowel op methanol als of gangbare scheepsbrandstof kunnen varen.

Goede vraag: worden vrachtschepen in de toekomst weer door de wind aangedreven?

donderdag 5 augustus 2021

De scheepvaart is goed voor 3% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Het doel van het IMO is om in 2050 de uitstoot ten opzichte van 2008 gehalveerd te hebben en dat doel zal waarschijnlijk worden opgeschroefd. Koopvaardijschepen met klassieke zeilen zullen we niet snel terugzien, maar hoe kansrijk zijn nieuwe vormen van windaandrijving op grote vrachtschepen?

Nuyina breekt het ijs

donderdag 15 juli 2021

Het Antarctische Research & Supply Vessel Nuyina – spreek uit: noy-yee-nah – is een van de meest geavanceerde wetenschappelijke onderzoeksschepen ter wereld. Het complexe project wordt sinds 2016 geleid vanuit Vlissingen door Damen Naval. In juli maakt de ARSV Nuyina zijn eerste proefvaart in de Noordpoolregio. Daarna wordt het schip opgeleverd aan operator Serco.

Schotland wil CO2 uit de lucht zuigen

dinsdag 13 juli 2021

Voor de noordoostkust van Schotland wordt gewerkt aan het grootste Europese project om CO2 direct uit lucht te zuigen en onder de grond te stoppen. Onder de naam ‘Project Dreamcatcher’ wil het bedrijf Storegga Geotechnologies met het Canadese bedrijf Carbon Engineering jaarlijks 500 kton CO2 gaan afvangen, meer dan 100 keer zoveel als de Orca-installatie van het Zwitserse bedrijf Climeworks in IJsland, die nu de grootste installatie van Europa is.