Maritiem & Offshore | Technisch Weekblad
Maritiem & Offshore

Succesvolle pilot smart maintenance Kreekraksluizen

dinsdag 26 januari 2021

De VolkerWessels bedrijven KWS, VolkerRail en Aquavia hebben de pilot Smart Maintenance Kreekraksluizen voor Rijkswaterstaat afgerond. Het doel van dit programma is de transitie van periodiek naar conditiegestuurd onderhoud met behulp van digitale technologie. Data uit sensoren en vanuit de bediening en besturing van de sluis stellen Rijkswaterstaat in staat om onderhoud precies op het juiste moment uit te voeren.

Vrachtschip zeilt dankzij staande vleugels

donderdag 21 januari 2021

Sinds een jaar prijken er voorop het vrachtschip MV Ankie van Jan van Dam Shipping twee vleugels die wat weg hebben van dikke, staande vliegtuigvleugels. Deze 10 m hoge aluminium ‘Ventifoil’ systemen vangen wind waardoor het schip een extra zetje krijgt en minder brandstof verbruikt.

Prijzen groene waterstof en aardgas kruipen naar elkaar

woensdag 20 januari 2021

Bij productie op industriële schaal is in 2030 een prijs van 2,19 euro per kg mogelijk. Doordat de warmte-intensieve industrie vanaf 2025 een steeds hogere CO2-heffing gaat betalen, komt de prijsequivalentie van fossiele brandstoffen en groene waterstof steeds dichterbij, blijkt uit een studie van ABN Amro. De prijs van groene waterstof moet tot 1,78 euro per kg dalen om concurrerend te zijn.

Vopak wil aanhaken bij walstroomproject Rozenburg

woensdag 6 januari 2021

Dankzij de walstroominstallatie op Landtong Rozenburg kunnen schepen van Heerema hun dieselgeneratoren uitzetten en overschakelen op stroom van windturbines. Over enkele maanden wordt de installatie in gebruik genomen. Ook het nabijgelegen Vopak Europoort heeft interesse in het gebruik van walstroom. Eneco en het Havenbedrijf Rotterdam, verenigd in Rotterdam Shore Power BV, onderzoeken of dit haalbaar is.

Laser-sonar observeert door lucht en water

vrijdag 1 januari 2021

De bodems van de oceanen zijn bezaaid met scheepswrakken, eeuwenoude schatten, vliegtuigen en andere verloren voorwerpen. Sonar – apparatuur die weerkaatste geluidsgolven oppikt – biedt de beste manier om deze objecten op te sporen. Zo zette Fugro in maart 2014 zeer geavanceerde deep-tow sonar in om de Indische Oceaan af te speuren naar de Malaysia Airlines Flight 370. Het mocht niet baten, de overblijfselen van het verdwenen vliegtuig zijn nog steeds niet gevonden.

Natuurkundige verschijnselen vertalen naar een veilige, efficiënte sluis

woensdag 30 december 2020

TW volgt dit najaar twee bijzondere projecten bij het Kanaal Gent-Terneuzen. De bouw van een van ‘s werelds grootste sluizen en het op afstand bedienbaar maken van twee draaibruggen. Deze keer zien we dat de grens tussen zout en zoet water en een groot getijdenverschil gevolgen heeft voor de wijze waarop alle installaties geïntegreerd worden tot een werkende sluis.