Vervoer & Logistiek | Technisch Weekblad
Vervoer & Logistiek

‘Zonnige’ vrachtwagens komen eraan

maandag 14 september 2020

Tien grote Nederlandse en Belgische vrachtwagens rijden vanaf 8 september vier maanden rond met zonnepanelen op hun daken. ‘SolarOnTop’ van IM Efficiency verzorgt de totale elektriciteitsvoorziening.

Autonoom varen op Europese waterwegen

vrijdag 11 september 2020

Meer goederen over water vervoeren kan de druk op de wegen verminderen en de uitstoot reduceren, maar de Europese scheepvaartsector wordt tegengehouden door een tekort aan arbeidskrachten. Autonoom varen – op een vergelijkbare manier als bij zelfrijdende auto’s – zou kunnen helpen de capaciteit uit te breiden. Veiligheidseisen en wettelijke obstakels staan deze ontwikkeling nog in de weg.

Superzuinig vliegen met Celera 500L

dinsdag 1 september 2020

Na 31 geheime testvluchten presenteerde het Amerikaanse Otto Aviation in augustus zijn Celera 500L. Dit zespersoonstoestel gebruikt 8 keer minder brandstof dan een vergelijkbaar straalvliegtuig, wat neer komt op een 80% reductie van de CO2-emissie per passagier.

Ongeleide projectielen in de Formule 1

vrijdag 21 augustus 2020

In deze rubriek staat TW stil bij opmerkelijke feiten, die een verrassende blik werpen op de lopende actualiteit. Deze keer viel ons op dat een Formule 1 bolide in de jaren '80 een vermogen van 1.400 pk had. En met de regels van toen zou je anno 2020 een motor met duizenden pk’s kunnen bouwen.

‘Volkswagen ID.3 volgt tegengestelde route Tesla’

woensdag 12 augustus 2020

Na een jarenlange ‘imagoherstellende’ publiciteitsaanloop is Volkswagens elektrische generatie eindelijk werkelijkheid. Bij de eerste testritten met de ID.3 blijkt dat Volkswagen Group met zowel de auto als de regeltechniek en het softwareconcept nieuwe wegen inslaat. Hij heeft Golf-afmetingen, maar door zijn ‘skateboard platform’ bodemgroep (met de zware lithium-ion-accu en e-motor onderin) biedt hij limousine interieurruimte.

‘Vrachtwagens zijn ideaal voor batterijen’

dinsdag 28 juli 2020

De duizelingwekkende snelheid waarmee batterijen lichter, goedkoper en duurzamer worden, zet de wereld op zijn kop. Het is een kwestie van tijd voor de brandstofauto op ieder vlak achterhaald is, stelt ideeënmachine en cijfermonster Auke Hoekstra (TU/e). Dan komt het vrachtvervoer.