Vervoer & Logistiek

Blijf niet aan die laadpaal kleven

maandag 9 maart 2020

Hetzelfde beleid dat elektrische auto’s populair maakte, een laadpaal voor de deur en een vaste parkeerplek, brengt verdere groei van elektrisch vervoer in gevaar. Met minder dan vier procent van het totaal zijn elektrische auto’s nog een kleine minderheid, maar hun aantal groeit snel. Zo verdubbelde het aantal volledig elektrische auto’s vorig jaar, terwijl het aantal plug-in hybriden gelijk bleef. En de ambities rijken veel verder. Het Klimaatakkoord belooft dat in 2030 alle nieuw aangeschafte auto’s elektrisch zijn.

Volautomatische parkeertoren

donderdag 5 maart 2020

Om de parkeerkrapte in grote steden tegen te gaan, ontwikkelden Jantinus Kappe en zijn zoon Arnaud een volautomatisch parkeersysteem dat auto’s handig ‘stapelt’.

Schaalbare fabriek voor productie op maat

donderdag 27 februari 2020

Toen Philips in 2016 de armaturenfabriek in Emmen sloot, gingen daarmee zo’n 250 banen verloren én stond er opeens een lege fabriekshal nabij de stad. Het was een klap die hard aankwam in de Drentse gemeente. Zij vroeg partijen met een plan te komen voor de toekomst van de fabriek en die kwamen er. Het winnende voorstel kwam van Chezz Partners, dat er met de hulp van de NOM, de provincie Drenthe, de gemeente Emmen en het ministerie van (destijds) Economische Zaken Technologies Added opzette: een fabriek als service.

Vloeistof arm gebied in Airbus cockpit

donderdag 27 februari 2020

Airbus A350 gebruikers is geadviseerd om in de cockpit een ‘vloeistof arm’ gebied in te stellen. Dit als gevolg van twee incidenten waarbij onverwacht op het centrale motorbedieningsconsole een van de twee motoren uitviel. Dit voorval bleek na onderzoek te wijten te zijn aan gemorste drank over het bedieningsconsole.

Airbus test blended wing body

donderdag 27 februari 2020

Airbus heeft bekend gemaakt testvluchten te gaan maken met een schaalmodel van het ‘blended wing body’ toestel, dat een V-vorm heeft. Het ontwerp van Airbus, genaamd MAVERIC (Model Aircraft Experimentation of Robust Innovative Controls) is een technologie onderzoek dat in 2017 startte. Het testmodel is 2 m lang en heeft een spanwijdte van 3,2 m.

Proeven met automatische trein

dinsdag 25 februari 2020

Zowel NS als Arriva hebben in de afgelopen maanden proeven gedaan met automatisch rijdende treinen. Het gaat om tests met Automatic Train Operation (ATO) Grade of automation 2, waarbij de computer wel de trein bestuurt, maar de machinist eindverantwoordelijk blijft voor het rijden van de trein en de interactie met de omgeving (deuren sluiten, kijken of het baanvak vrij is, enzovoort). ATO-systemen op dit niveau worden wereldwijd al veel toegepast in metro’s en andere vormen van licht railvervoer.