Vervoer & Logistiek | Technisch Weekblad
Vervoer & Logistiek

Ir. Frank Spaargaren (1940), hoofd bouwbureau Oosterscheldekering

donderdag 26 februari 2004

Frank Spaargaren treedt in 1964 in dienst bij de studieafdeling van de Deltadienst Rijkswaterstaat. Deze afdeling bereidt alle proeven voor die in het Waterloopkundig Laboratorium worden uitgevoerd in verband met de Deltawerken. Dat betreft onder andere de afsluitingen van Grevelingen, Haringvliet en Oosterschelde.

Ing. Pierre Bartholomeus (1941), projectleider ontwikkeling hr-ketel

donderdag 19 februari 2004

‘Bij mijn sollicitatie bij Gasunie in 1966 zei de toenmalige personeelsdirecteur: meneer, u moet er rekening mee houden dat u bij Gasunie uw pensioen niet haalt, want over 25 jaar moet de Slochterenbel leeg zijn’, vertelt Bartholomeus. ‘Dan is kernenergie de energiebron voor Nederland’. Al snel bleek die visie achterhaald. Voor kernenergie was in Nederland slechts een bescheiden rol weggelegd. Zelfs ging men zich steeds meer zorgen maken over de eindigheid van fossiele energiebronnen.

Windkracht meten met regenradar

donderdag 5 februari 2004

Het KNMI in de Bilt haalt na uitgebreid testen sinds 31 januari ook informatie over windsnelheden uit haar Doppler-regenradars, die staan opgesteld in De Bilt en Den Helder.

‘Brandstofcel heeft geen toekomst’

donderdag 29 januari 2004

De brandstofcel is geen alternatief voor fossiele brandstoffen.Belangrijke nadeel is dat brandstofcellen zeer moeilijk op te schalen zijn naar de vermogens nodig voor bijvoorbeeld een personenauto of een computer.  Dit zei Robert Lifton, directeur van Medis Technologies, vorige week tijdens het World Economic Forum in Davos.

Nieuwe barrières bewaken cockpit

donderdag 29 januari 2004

De kapingen van 11 september 2001 hebben wereldwijd een discussie losgemaakt over de veiligheid aan boord van vliegtuigen. NLR is betrokken bij het Europese Safee-project om met allerlei technologische barrières te voorkomen dat terroristen de macht overnemen in de cockpit.