Vervoer & Logistiek | Technisch Weekblad
Vervoer & Logistiek

Vloeistof arm gebied in Airbus cockpit

donderdag 27 februari 2020

Airbus A350 gebruikers is geadviseerd om in de cockpit een ‘vloeistof arm’ gebied in te stellen. Dit als gevolg van twee incidenten waarbij onverwacht op het centrale motorbedieningsconsole een van de twee motoren uitviel. Dit voorval bleek na onderzoek te wijten te zijn aan gemorste drank over het bedieningsconsole.

Airbus test blended wing body

donderdag 27 februari 2020

Airbus heeft bekend gemaakt testvluchten te gaan maken met een schaalmodel van het ‘blended wing body’ toestel, dat een V-vorm heeft. Het ontwerp van Airbus, genaamd MAVERIC (Model Aircraft Experimentation of Robust Innovative Controls) is een technologie onderzoek dat in 2017 startte. Het testmodel is 2 m lang en heeft een spanwijdte van 3,2 m.

Proeven met automatische trein

dinsdag 25 februari 2020

Zowel NS als Arriva hebben in de afgelopen maanden proeven gedaan met automatisch rijdende treinen. Het gaat om tests met Automatic Train Operation (ATO) Grade of automation 2, waarbij de computer wel de trein bestuurt, maar de machinist eindverantwoordelijk blijft voor het rijden van de trein en de interactie met de omgeving (deuren sluiten, kijken of het baanvak vrij is, enzovoort). ATO-systemen op dit niveau worden wereldwijd al veel toegepast in metro’s en andere vormen van licht railvervoer.

DLR neemt ISTAR in ontvangst

vrijdag 21 februari 2020

Gisteren vond in het Duitse Braunschweig de officiële roll-out van ISTAR plaats. ISTAR is het nieuwe onderzoeksvliegtuig van het Duitse instituut voor lucht- en ruimtevaart DLR).

Kernkrachten in de ijskou

donderdag 13 februari 2020

Als enige land ter wereld zet Rusland nucleair aangedreven schepen in. Zo heeft het een heuse nucleaire ijsbrekersvloot. Maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen en wegen die wel op tegen de potentiële nadelen?