Watermanagement | Technisch Weekblad
Watermanagement

Drinkwaterzaken op een rijtje gezet

donderdag 3 mei 2018

Nederlanders zijn gewend aan goed drinkwater dat voor een luttel bedrag beschikbaar is. Het is hoogst zelden dat er geen water uit de kraan komt, of dat kraanwater verontreinigd is. Toch gebeurt er zoiets van tijd tot tijd. Wat er dan precies aan de hand is en wat daaraan gedaan wordt, is het onderwerp van het boek Het gaat bijna altijd goed.

Meer ruimte voor Nederlandse rivieren

maandag 26 maart 2018

Met de afronding van twee grootschalige waterveiligheidsprogramma's is het rivierengebied langs delen van de Maas en de Rijn weer beter beschermd tegen hoogwater. De programma's Zandmaas/Grensmaas en Ruimte voor de Rivier zijn na twaalf jaar binnen budget afgesloten.

Gecontroleerde dijkdoorbraak  Premium

vrijdag 23 maart 2018

In Eemdijk (Utrecht) is sinds medio 2017 een kunstmatige dijk opgebouwd met én zonder damwanden. Doel is een dijkdoorbraak na te bootsen en zo de sterkte van de standaard damwanden te meten, zodat er bij toekomstige dijkversterkingen niet onnodig veel staal wordt gebruikt.

Legionella bestrijden met geluid

woensdag 21 maart 2018

Legionellabacteriën, verwekkers van de dodelijke veteranenziekte, zijn nog altijd een probleem in drinkwaterleidingen. H2O Technics heeft hiervoor een innovatieve oplossing gevonden.

De geschiedenis van twee nieuwe zeesluizen Premium

donderdag 8 februari 2018

Voor een betere bereikbaarheid van het achterland (lees: de havens van Amsterdam en Gent) worden in IJmuiden en Terneuzen twee grote zeesluizen gebouwd. De sluis in IJmuiden wordt de grootste van de wereld, maar het Zeeuwse bouwwerk wordt duurder, tenzij een recente ontwerpfout van OpenIJ in IJmuiden roet in het eten gooit.

Renovatie Nijkerkerbrug: een bijzonder project

woensdag 7 februari 2018

Vorig jaar begon Rijkswaterstaat samen met Combinatie NU, bestaande uit Mourik en BESIX, aan de renovatie van de Nijkerkerbrug. Zo op het eerste gezicht een brugrenovatie als alle andere, maar niets is wat het lijkt. Een nieuwe werkfilosofie en minimale hinder voor weggebruikers maken dit tot een bijzonder project.